Giganten bag Nescafé og KitKat mister pusten
Nestlé, en af verdens største producenter af fødevarer, må bide i det sure æble og skuffe sine aktionærer.
Nestlé, verdens største fødevareproducent, oplevede modgang i tredje kvartal.
Nestlé, verdens største fødevareproducent, oplevede modgang i tredje kvartal. Foto: Nestle/Free


Det går ikke som smurt for den enorme fødevareproducent Nestlé, der i sit regnskab for tredje kvartal må skrue ned for sine forventninger til 2016. Salget halter.

Der er dog ingen grund til at finde lommetørklæderne og sorgbindet frem.

Kolossen, der laver så godt som alt, man kan finde i et supermarked, solgte for 65,5 milliarder schweizerfranc, små 450 milliarder kroner, i årets ni første måneder. Det var en lille stigning.

- I et forretningsmiljø præget af deflation og lave priser på råvarer fortsatte vi med at øge salgsmængderne. Det resulterede i en vækst i den høje ende af vores industris.

- Muligheden for at hæve priserne er stadig svag, men bliver stærkere, skriver administrerende direktør Paul Bulcke i regnskabet.

Det til trods må Nestlé sende en gedigen skuffelse til sine aktionærer.

Selskabet, der har over 2000 forskellige produkter på hylderne verden over, venter kun at vokse med 3,5 procent i år. Det er noget lavere end tidligere ventet.

Mens det gik solidt i Nordamerika var der svaghed i salget i både Europa og Asien.

I Europa steg salget med omkring to procent, hvor specielt Nescafé trak fra. Mens Nestlé må alligevel notere sig deflation, altså at priserne falder.

I Asien trak specielt Nestlés kinesiske forretning ned. Giganten har et større joint venture med selskabet Yinlu, der laver jordnøddemælk og risgrød.

Det går dog dårligt for Yinlu og Nestlé arbejder på at vende biksen. Men det koster tid og penge.

Et sted hvor Nestlé fortsat går frem, er inden for drikkevand på flaske. Her steg salget med over fire procent til 6,1 milliarder schweizerfranc eller 42 milliarder kroner.

- Nestlé Waters fortsatte sit gode momentum, drevet at stærk vækst i nye markeder såvel som modne markeder, skriver Nestlé.

Nestlé har flere gange fået kritik for at opkøbe vandforsyningen i fattige dele af verden for så at sælge vandet til de lokale på flaske.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.