Gasbusser ruller langsomt ud på de danske veje
Flere steder i landet kører der nu mere miljøvenlige gasbusser. Danmark halter dog langt efter nabolandene.
Mere miljøvenlige busser ruller gradvist ud på de danske veje. Lige nu er der 37, men yderligere 80 er på vej.
Mere miljøvenlige busser ruller gradvist ud på de danske veje. Lige nu er der 37, men yderligere 80 er på vej. Scanpix, arkiv: Johan Gadegaard


Fredag triller seks nye gasbusser ud på vejene mellem Aalborg og Frederikshavn. Busserne kører på C02-neutral biogas og belaster derved ikke miljøet som traditionelle dieselbusser.

I alt er der nu 37 gasbusser i Danmark, men yderligere 80 er på vej de kommende år i blandt andet Odense og Sønderborg. I samme takt bliver der etableret gastankstationer.

Skuer man halvandet år tilbage i tiden, var der slet ingen gasbusser i Danmark. Men nu kører der busser i Hovedstadsområdet, Holstebro, Fredericia og Skive og nu også ved Aalborg.

Sammenlignet med andre EU-lande er Danmark dog langt fra blandt de førende.

Hos vores svenske naboer er der over 1800 gasbusser, mens Frankrig topper i europæisk sammenhæng med knap 2500 gasbusser.

Trods de miljømæssige fordele bremser prisen herhjemme.

- Vi er kommet sent i gang herhjemme, hvor der først er kommet fokus på især biogas inden for de seneste 1-2 år.

- Derudover er der i andre lande en betydelig afgiftsfordel for gas til transport, og det gør selvfølgelig en forskel, siger Susanne Juhl, administrerende direktør i HMN Naturgas, der seneste har bygget to gastankstationer i Nordjylland.

I to af landets trafikselskaber, der sender den offentlige buskørsel i udbud, bekræfter man, at prisen er en bremseklods.

- Vi er nødt til at sige til kommunerne, at gas koster mere end at køre på diesel. Og den prisforskel gør typisk, at kommunerne så skal ind og finde den merpris i deres kollektive trafikbudget.

- Det vil typisk betyde, at de måske skal nedlægge nogle afgange, og så bliver det en prioritering, siger Ole Schleemann, underdirektør i Nordjyllands Trafikselskab.

Samme vurdering går igen hos Sydtrafik, fortæller direktør Lars Berg til Ritzau. Han tror dog, at det snart kan ændre sig, fordi prisforskellen mellem diesel og gas er ved udligne sig.

HMN Naturgas vurderer, at de første projekter kan bane vejen for nye. Alligevel er der ikke nogen forventning om en eksplosiv vækst.

- Jeg tror, det er vigtigt, at vi får nogle driftserfaringer, så man har noget konkret viden og erfaringer, som man kan dele mellem trafikselskaber og vognmænd, siger Susanne Juhl.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.