Gaaaab: Derfor er vintertid sovetid
Du kan med fordel begynde at justere din søvnrytme nu. For i takt med de mørkere dage har vi brug for mere søvn.
Det er ikke bare rart at sove længere om vinteren - det er også sundt.
Det er ikke bare rart at sove længere om vinteren - det er også sundt. Foto: Colourbox


Vi har skiftet til vintertid, og det kan få mange af os til at føle os ekstra trætte om morgenen, og den varme seng er langt sværere at komme ud af end om sommeren.

Sådan gavner en ekstra times søvn dig. Læs mere på billedbladet.dk

Det har sin helt naturlige forklaring. Vores biologiske ur styres nemlig i høj grad af dagslyset, og dermed bliver det også sværere og sværere at komme op om morgenen i takt med, at det bliver mørkere og mørkere.

Vi mennesker skal ca. have mellem seks-otte timers søvn hver nat. Om foråret og sommeren behøver vi ikke så meget søvn, men når vi når sidst på efteråret, er det ved at være tid til at justere vores søvnmønster og gå tidligere i seng.

Grunden til at vi føler os mere trætte om vinteren er, at produktionen at søvnhormonet melatonin øges. Det sker fordi produktionen styres af dagslyset.

Melatoninproduktionen sætter i gang når dagslyset forsvinder, og for os der lever i norden er det tidligere end for andre.

Derfor kan du allerede begynde at føle dig træt kl. 18.00, og mange tager derfor også en lur på sofaen om eftermiddagen.

Det er også helt fint, så længe luren ikke er længere end 30 minutter – ellers kan det blive svært at falde i søvn senere, skriver psykiater Henry Emmons i Psychology Today.

Kvinder har brug for mere søvn end mænd. Læs mere på søndag.dk

Kan du overvinde trætheden og undgå eftermiddagsluren vil melatoninet, der udskiller sig i kroppen, når det bliver mørkt, gradvis miste effekt og eftermiddagstrætheden vil forsvinde.

Problemet kan så være at du ikke føler dig træt kl. 23.00, fordi effekten fra melatoninet er væk, og du derfor ender med at blive siddende oppe langt længere, end du burde.

Gå i seng en halv time tidligere

Derfor er det allerbedste, du kan gøre at gå i seng en halv time tidligere, end du gør om sommeren.

I begyndelsen falder du måske ikke i søvn med det samme, men bare det at du ligger i sengen og læser i en bog eller bladrer gennem avisen, vil gøre din krop mere rolig, end hvis du bliver siddende foran fjernsynet eller computeren.

På den måde vil du i løbet af et par dage falde i søvn hurtigere, end du plejer, og du vil langsomt have vænnet din krop til den mørke tid, og dermed også opnår mere energi.

Af Cecilie Wenstrup, Traffic Center, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.