Frygter du demens? Sådan kan du forebygge sygdommen
Du kan gøre flere ting for at reducere din risiko for at få demens. Avisen.dk guider dig.
Det kan være med til at mindske risikoen for demens, hvis du et par gange om ugen går en tur.
Det kan være med til at mindske risikoen for demens, hvis du et par gange om ugen går en tur. Modelfoto: Scanpix


Det kan være svært at opretholde en normal hverdag, hvis du bliver dement.

Og sygdommen, der angriber hjernen, er da heller ikke ufarlig. Demens er den 5. hyppigste dødsårsag i Danmark, og den forventes at ramme flere danskere i de kommende år.

Men der er faktisk flere ting, du selv kan gøre for at forebygge demens.

- Generelt siger man, at det, der er godt for hjertet, er godt for hjernen. For højt blodtryk, for meget kolesterol i blodet, sukkersyge og fedme er risikofaktorer, der går igen i begge sygdomme. Så hvis man reducerer dem eller behandler dem, nedsætter man sin risiko for både hjertekarsygdomme og demens, siger Kasper Jørgensen til Avisen.dk.

Han er neuropsykologisk fagkonsulent ved Nationalt Videnscenter for Demens.

Drop cigaretterne 

Sunde vaner er noget af det, der kan være med til at forhindre eller forsinke demens, forklarer Kasper Jørgensen.

- Folk, der lader være med at ryge eller motionerer regelmæssigt et par gange om ugen, har nedsat risiko for at udvikle demens, siger Kasper Jørgensen.

Det behøver ikke at være hård motion. En rask cykeltur, løbetur eller gåtur kan sagtens gøre det, fortæller han.

Mens cigaretterne skal lægges på hylden, kan du roligt hive din whisky eller sherry frem.

- Alkohol er tricky, for folk, der slet ikke drikker, har en øget risiko for demens i forhold til folk, der drikker en lille smule. Men det har kun en beskyttende virkning, hvis man følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger for alkohol, siger han.

En anden ting, du også gerne må slubre i dig, er kaffe. Og optimalt set tre til fem kopper om dagen, fortæller Kasper Jørgensen. Undersøgelser tyder på, at også te kan have en beskyttende virkning mod demens.

Mad fra middelhavet

Alt efter tidens ånd svinger det, hvad der betegnes som sund mad. Den ene dag er kulhydrater bandlyst, mens helseguruer næste dag sværger til fuldkornsprodukter som rugbrød og havregryn.

Men ifølge Kasper Jørgensen er der kun én kost, der virker, hvis formålet er at forebygge demens. Det er Middelhavskost.

- Spis godt med fisk, skaldyr, grøntsager og bælgfrugter. Olivenolie er også godt, men spis ikke så meget rødt kød og ikke så mange fede mejeriprodukter, siger han.

Oste må du dog gerne spise, men ikke for mange mættede fedtstoffer, der er fedt fra kød og mælkeprodukter eller transfedtsyrer, understreger han.

Den usunde fedt findes blandt andet i popcorn, kiks, halvfabrikerede sovse og præfabrikerede kager som citronmåner. Men også mad, der er friturestegt som pommes frites, kan have et højt indhold af transfedtsyrer. 

Husk hjernegymnastik

Dit sociale liv er også en vigtig faktor, hvis du vil forsøge at forhindre demens, for hjernen har godt af at blive stimuleret.

- Mental stimulation ser ud til at have en beskyttende virkning. Og en af de måder, man bliver stimuleret på, kan være ved at være sammen med mange mennesker, siger Kasper Jørgensen.

Undersøgelser har også vist, at et højt uddannelsesniveau har en beskyttende virkning, formentlig fordi folk med lange uddannelser ofte holder hjernecellerne mere aktiverede gennem afvekslende jobs, fortæller Kasper Jørgensen.

På hjemmefronten er det også en god idé at holde hjernen i gang.

- Det er godt at læse bøger og spille spil, ligesom det er godt at dyrke nogle hobbyer, hvor man udfordrer sig selv. Det knytter an til et begreb, vi kalder kognitiv reserve, hvor man kan opbygge en form for reserve mod demens eller mentalt forfald, fastslår han.

Kom bare i gang

Hvis du har brug for en livsstilsændring for at forebygge demens, kan du lige så godt få kickstartet dine nye vaner.

Du skal helst allerede begynde at tænke på sund kost, regelmæssig motion og kvitte smøgerne, når du er midaldrende. 

- Venter man, til man er 70 år, er det sikkert svært at gøre noget ved, siger Kasper Jørgensen.

Nogle er dog mere disponerede end andre for at blive demente. Ved enkelte demenssygdomme er graden af arvelighed helt oppe omkring 40 procent. Men den mest hyppige form for demens er Alzheimer, og her er det kun i cirka to procent af tilfældene, at sygdommen er arvelig, forklarer Kasper Jørgensen.

Uanset hvad er der stadig gode grunde til at spise broccoli og snøre løbeskoene.

- Det kan godt tænkes, at selv hvis man er arveligt disponeret, kan man udskyde det tidspunkt, hvor sygdommen bryder ud, ved at leve sundt, siger Kasper Jørgensen.

Sådan forebygger du demens
  • Søg behandling mod forhøjet blodtryk, for høje kolesteroltal og sukkersyge 
  • Dyrk motion et par gange om ugen
  • Lad være med at ryge
  • Spis middelhavskost med fisk, grøntsager og sunde olier
  • Undgå mættet fedt og transfedsyrer
  • Drik tre til fem kopper kaffe om dagen eller te
  • Husk socialt samvær med venner og gå til fritidsaktiviteter
  • Hold hjernen i gang ved at læse, spille spil eller løs kryds og tværs

Kilde: Kasper Jørgensen, Nationalt Videnscenter for Demens.

UDVID

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.