Socialrådgivere skal i dag fokusere så meget på systemet, at borgeren nemt bliver glemt.
Det siger Mads Bilstrup, som er Dansk Socialrådgiverforenings formand for Region Nord.
- Bureaukrati og administration fylder alt for meget i dag til stor frustration for mange. Hvor vi før tog udgangspunkt i den enkelte borgers problemer, er det i dag systemet, vi skal tilfredsstille. Dermed bliver den enkelte ledige, sygemeldte eller forælder tit glemt, siger han til Avisen.dk.
"Pølsefabrik"
Onsdag skrev Avisen.dk om Malene Ravn Neumann, der stopper som socialrådgiver i frustration over, at jobbet ikke længere handler om at finde ud af, hvordan man hjælper den enkelte borger bedst muligt, men om blot at køre alle igennem samme system.
- Det er en oplevelse af, at jeg som socialrådgiver ikke længere kan hjælpe den enkelte syge eller arbejdsløse borger. Der er stukket faste regler ud for, præcist hvad jeg skal foretage mig. Jeg skal bare skubbe alle borgere ind i det samme forløb, den samme pølsefabrik. Det strider imod alt, hvad jeg har lært, og det fører intet godt med sig for langt de fleste borgere, sagde Malene Ravn Neumann blandt andet i interviewet med Avisen.dk.
Tager ikke udgangspunkt i den enkelte
Den frustration genkender Mads Bilstrup også fra Dansk Socialrådgiverforenings medlemmer.
- De socialrådgivere, som oplever en meningsløshed ved jobbet, fortæller at de netop ikke føler, at det tager udgangspunkt i det enkelte menneske. De føler, at de ikke får brugt deres faglighed, men mere sidder som administratorer, siger han, og fortsætter:
- Når det er sagt, så er der også mange socialrådgivere, som finder fagligt indhold og tilfredsstillelse i arbejdet.
Han understreger, at der ikke er tale om, at mange socialrådgivere søger væk fra faget, som Malene Ravn Neumann netop har gjort. Men mange vælger at skifte fra afdeling - for eksempel væk fra jobcentrene og over i børneområdet.
Problemet er størst i jobcentre
Der er nemlig stor forskel fra område til område, forklarer han.
- Den kritik, hun kommer med, kan jeg sagtens nikke genkendende til, men vi hører den mest fra dem, der har med beskæftigelsesområdet at gøre, for eksempel ansatte på jobcentre, siger Mads Bilstrup.
Årsagen er de mange reformer, der er kommet på det område de seneste år, forklarer han.
- Det har dels gjort lovgivningen bureaukratisk tungere, og dels går implementeringen af de mange reformer så stærkt, at vi tit ikke kan nå at følge med. Samtidig er kommunernes tolkning af lovgivningen blevet mere strømlinet, så socialrådgiverne oplever, at der ikke længere er så god mulighed for den individuelle rådgivning.
Papirhelvedet sluger arbejdstiden
Malene Ravn Neumann nævnte også, at socialrådgiveren ofte skal sende borgeren ud i det ene udsigtsløse forløb efter det andet. Der er dog stor forskel fra kommune til kommune på det punkt, understreger Mads Bilstrup. Nogle kommuner er nemlig meget fokuserede på at undgå eller udskyde at give borgere en førtidspension, mens andre ikke er.
Til gengæld er problemet med bureaukrati og dokumentationshelvede helt generel, forklarer han, og henviser til en undersøgelse fra sidste år, der viser, at 82 procent af socialrådgivernes tid går med administration og dokumentation, og blot 18 procent af tiden går med direkte borgerkontakt.
- Stort set alle vores medlemmer siger, at det har taget overhånd, og det går jo også ud over borgerne. Det underlige er, at det er sket i en periode, hvor alle snakker om at det offentlige skal afbureaukratiseres, men vi oplever altså det modsatte, og det er frustrerende.