Frisk hele livet: Sådan holder du hjernen skarp
Din livsstil kan påvirke hjernens sundhed, siger professor.
Åndsfriske og lykkelige. Sådan en seniortilværelse kunne vi alle godt ønske os.
Åndsfriske og lykkelige. Sådan en seniortilværelse kunne vi alle godt ønske os. Foto: SCANPIX arkiv


Af Mia Qvist Scheelsbeck, Aller Media

Det kan godt være, vi ikke helt kan mærke det, men fra vi er omkring 20-30 år, begynder hjernens såkaldte hyppocampus at skrumpe. Da vores hukommelse sidder her, betyder det faktisk, at vores hukommelse bliver dårligere og dårligere med årene.

Men din livsstil kan faktisk være afgørende for, at din hjerne ikke går helt så meget i ’forfald’, skriver Aktiv Træning.

Gunhild Waldemar, der er professor ved Nationalt Videnscenter for Demens, forklarer, at forskning faktisk viser, at en sund livsstil kan forebygge hjernens forfald 30 år frem.

- Det regnes for sikkert, at folk, der motionerer, har mindre risiko for at få demens senere i livet. Også sund kost spiller en rolle, udtaler Gunhild Waldemar til Aktiv Træning.

LÆS OGSÅ: Du skal slå hjernen helt fra, når du dyrker sex. Læs på Femina.dk, hvordan det giver dig bedre sex

Her får du 4 faktorer, der påvirker din hjernes sundhed:

Spis bagt fisk

Det er en rigtig god idé at servere bagt eller grillet fisk til aftenens måltid.

Når hjernens såkaldte grå substans er tyk, tyder det på, at hjernen er skarp. Er den tynd, påvirker det hukommelsen og hjernens tilstand.

Personer, der spiste bagt fisk en-fire gange om ugen, havde en tykkere grå substans alle steder i hjernen, end dem, der ikke spiste fisk.

Både bagt og grillet fisk havde den positive effekt på hjernesundheden, viste undersøgelsen fra University of Pittsburgh.

LÆS OGSÅ: Morgenmad påvirker faktisk din hjerne. Læs på Søndag.dk hvordan

Sov godt

Søvn er vigtig for dit velbefindende, og udover en dårlig nats søvn allerede påvirker dig den efterfølgende dag og betyder, din hjerne ikke får lagret ting, du har brug for senere i livet, påvirker det også hjernen på længere sigt.

En undersøgelse fra University of Pennsylvania har bl.a. vist, at de personer, der hver dag havde et søvnunderskud på to-fire timer, klarede en efterfølgende hukommelsestest så dårligt, at det svarede til, de ikke havde sovet et helt døgn.

Spis efter middelhavskosten

En kost med masser af olie, fed fisk, nødder og grøntsager kan beskytte din hjerne. Forskere fra Columbia University Medical Center har vist, at risikoen for at udvikle tidlig demens sænkes med 28 pct., hvis du følger middelhavskosten.

Sig ja tak til ny viden

Noget tyder på, det godt kan betale sig for hjernesundheden at uddanne sig. En undersøgelse fra Washington University blandt 1.000 personer har vist, at personer uden uddannelse og med dårlige læsefærdigheder havde et lavt indhold af en substans kaldes betaamyloid i hjernen, og de var dårligere til at huske diverse ting og tænke.

Du behøver ikke at søge ind på universitet, men udfordringer som et sprogkursus eller noget andet kan måske gavne din hjernesundhed.

Sådan reagerer hjernen på kærlighed. Læs mere på Femina.dk

Kilde: www.aktivtraening.dk

Se også:
 

 

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.