Forskning: Millioner spildes på it i folkeskolen
Skolelærere er ikke rustet til at undervise i digital undervisning, lyder det i nyt forskningsprojekt.


Ude på landets folkeskoler er der for alvor sat strøm til iPads, apps, læringsspil og digitale læremidler, og kommunerne bruger hundredvis af millioner kroner på it i folkeskolen.

Men pengene er langt hen ad vejen spildt, lyder det nu fra Cathrine Hasse, der er professor på Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet. Det skriver Politiken tirsdag.

- Danmark er et af de lande i verden, der har investeret mest i it i skolen. Men når det gælder selve anvendelsen, halter det mange steder. Man spilder en masse penge, og det har man gjort længe, fastslår Cathrine Hasse over for Politiken.

Som baggrund har hun et fireårigt endnu ikke offentliggjort forskningsprojekt kaldet 'Technuacation', som hun er leder af.

Det viser, at et af problemerne er, at lærerne ofte står alene, når de skal lære den nye teknologi at kende.

- Man ignorerer, at det er ekstremt læringskrævende for lærerne at bruge it. I nogle tilfælde handler det om basale problemer som at kunne åbne og lukke et program.

- Men det handler især om, at der mangler udviklingsarbejde og vidensdeling mellem lærerne på skolerne, siger professor Cathrine Hasse til Politiken.

Konklusionen i forskningsprojektet fra Aarhus er baseret på interviews med 73 lærere og skoleledere og klasserumsobservationer fra 13 folkeskoler.

Formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, fortæller, at skolelederne er opmærksomme på problemet. Derfor gik mere end 100 skoleledere i 2012 sammen i et netværk for at få it til at blive en mere naturlig del af undervisningen.

- Vi har prøvet at gøre noget ved det. Men det er rigtigt, at lærerne mangler tid til vidensdeling. Skolelederne har ikke meget tid at prioritere med, og vi har ikke fået mindre med skolereformen, siger Claus Hjortdal til Politiken.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.