Elevernes resultater til eksamen og de nationale test stagnerer.
Samtidig viser rapporter, at folkeskolen i vid udstrækning ikke lykkes med at gennemføre centrale dele af skolereformen fra 2014.
Selv en af succeshistorierne, om at eleverne bevæger sig mere, vakler nu, skriver Jyllands-Posten.
To skoleforskere opfordrer på den baggrund politikerne til at gribe ind og give skolerne mere frihed. En af forskerne ønsker en ny og mere enkel reform.
- Hvis det var et laboratorium, der brændte, ville vi ikke være i tvivl om at stoppe øvelsen, mener professor Lene Tanggaard Pedersen fra Aalborg Universitet.
Forskningschef Andreas Rasch-Christensen, VIA University College, er enig i.
Han mener, at politikerne nu må handle og give reformen et gennemgribende tjek.
- Skolereformen har ikke nået sine mål. Om det skal være en revolution eller en tilpasning, skal jeg ikke gøre mig klog på.
- Men man skal i hvert fald reagere på, at man ikke kan se en udvikling i børnenes faglige niveau, og at man også i følgeforskningen nu på fjerde år ser vanskeligheder i forhold til at gennemføre reformens elementer, siger Andreas Rasch-Christensen til Jyllands-Posten.
Torsdag mødes partierne bag folkeskolereformen. De skal diskutere regeringens udspil til ændringer i skolereformen.
På forhånd kalder undervisningsminister Merete Riisager (LA) det for en justering.
Men hun anerkender, at der er en brændende platform for at justere.
- Vi er ikke nået derhen, hvor vi gerne ville være fagligt, siger hun til Jyllands-Posten.
/ritzau/