Forsker: Vi er ved at dræne folkeskolen for stærke elever
En rapport tegner dystre perspektiver for fremtidens folkeskole, mener professor Niels Egelund.


Professor ved Aarhus Universitet Niels Egelund er bekymret for, at de danske folkeskoler er ved at blive drænet for børn fra ressourcestærke hjem.

- Der er ingen tvivl om, at det her bliver en selvforstærkende effekt, når vi begynder at nå det niveau, som vi ser nu, siger han.

En rapport fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser ifølge Politiken, at knap hver tredje akademikerbarn går i privatskole i 8. klasse.

I rapporten fremgår det i øvrigt, at andelen af privatskoleelever i landets 8. klasser er steget med omkring 29 procent siden 2007. I dag går hver femte 8. klasseelev på en privatskole.

Niels Egelund understreger, at det ikke er nogen ny udvikling, men et problem man uden held har forsøgt at tackle siden 1980'erne.

- Intet er lykkedes, og hvis jeg kunne finde løsningen på problemet, så ville jeg nok blive en meget rig mand, siger han.

Niels Egelund forklarer, at skævvridningen blandt andet skyldes, at landets privatskoler selv har mulighed for at vælge deres elever.

- De private skoler har nogle andre vilkår at operere under, og de kan afvise forældre, hvis de vurderer, at det er et barn, der ser ud til at give problemer.

Konsekvensen kan ifølge professoren blive et fremtidigt skolesystem, hvor skellet mellem de stærke og svage elever bliver større.

- Problemet er, at vi dræner folkeskolen for de stærkeste forældre, og det er ikke godt, for så ender vi med et A-hold og et B-hold, siger Niels Egelund.

- Folkeskolerne får et problem, når de ressourcestærke forældre har valgt dem fra, og står tilbage med en skole, hvor de bedste elever er forsvundet for længe siden.

- Og så vil det faglige niveau falde, fordi der kommer til at mangle nogle af de stærkeste elever. Og det er uheldigt for folkeskolerne og de elever, der bliver tilbage i folkeskolen, siger Niels Egelund.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.