Forsker: S-kampagne skal vise blød Thorning
Statsministerens "Det Danmark du kender"-kampagne er ikke startskuddet til valgkamp, mener forsker.
Den nye S-kampagne skal bløde statsministerens image op, mener forsker.
Den nye S-kampagne skal bløde statsministerens image op, mener forsker. Foto: STINE BIDSTRUP/POLFOTO


Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) og Socialdemokraterne har mandag store annoncer i både Politiken, Berlingske og BT, lige som statsministeren pryder blandt andet tv2.dk med sin kampagne "Det Danmark du kender".

Thorning tager mandag også på charmeoffensiv i Ishøj, hvor hun besøger den lokale Bilka og møder pressen for at sætte fokus på vellykket integration af indvandrere på arbejdsmarkedet.

Den massive annoncekampagne, der indeholder flere af de samme budskaber som i statsministerens nytårstale, skal dog ikke tolkes, som om et valg står for døren i nærmeste fremtid.

Det siger lektor ved Syddansk Universitet Christian Elmelund-Præstekær, der blandt andet forsker i kampagner og offentlig politik.

- Kampagnen er en tand for ukonkret til, at jeg vil gætte på, at der kommer en valgudskrivning om et øjeblik. Kampagnen prøver at forklare, hvorfor der er lavet alle de reformer, som det er tilfældet, og dermed prøver Socialdemokratiet at vende dagsordenen om.

- Hvis man præsenterer valgløfter i en større kampagne, som koster mange penge, så kan det være en indikation på, at man er ved at forberede et valg. Men det er ret begrænset, hvad der er af valgløfter i den del af kampagnen, jeg har set på nettet, siger han.

I stedet mener Christian Elmelund-Præstekær, at der kan være tale om en imagekampagne, som skal forbedre vælgerstemningen omkring statsministeren.

- Hun skal bløde sit image op før et valg. Hun har erkendt, at ikke alt, hun har gjort, har været lige populært. Kampagnen ligner ikke en jagt på en hurtig gevinst.

- Hvis man bruger nogle måneder på at få sat en mere positiv dagsorden og stemning omkring Helle Thorning og regeringskonceptet, så er det en vej frem, for det er nødvendigt at rette meningsmålingerne lidt op, inden hun udskriver et valg, siger han.

Den eventuelle effekt af en kampagne har dog sin udløbstid.

- Kampagner har typisk en kortere positiv effekt, og den vil dampe af igen inden for nogle uger, uden at det dog er en eksakt videnskab. Håbet må være, at det er en lille bæk, som kan være med til at lave en stor å, siger lektor Christian Elmelund-Præstekær.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.