Forsker: Prioriter glidende trafik over politiets arbejde
Det er vigtigt at få ryddet motorvejene så hurtigt som muligt efter uheld, mener transportforsker.
Ulykker lammer ofte trafikafviklingen på motorvejene. FDM støtter DI-forslag om lade bulldozere rydde op.
Ulykker lammer ofte trafikafviklingen på motorvejene. FDM støtter DI-forslag om lade bulldozere rydde op. Foto: Joachim Adrian/Polfoto


Jo hurtigere motorvejene bliver ryddet efter et uheld, desto bedre.

Sådan lyder det fra transportforsker ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU) Mogens Fosgerau om forslaget fra Dansk Industri (DI) i Jyllands-Posten om lade bulldozere rydde motorvejene, når der har været uheld, for at hindre lange køer på motorvejene.

Forslaget kommer som reaktion på, at stadig flere vognmænd og lastbilchauffører opgiver at køre på motorvejene på grund af bilkøerne og i stedet trækker ud på de mindre veje.

Problemerne er særligt store på den østjyske motorvej E45. Flere vognmænd fortæller til Jyllands-Posten, at de har bedt deres chauffører undgå motorvejen i myldretiden, fordi risikoen for at blive fanget i en kø er for stor.

Ifølge Mogens Fosgerau er det ikke så afgørende, hvorvidt det lige er bulldozere, der skal sættes ind efter et uheld. Men det er vigtigt, at trafikken glider.

- Det betyder meget for trængslen, at man får ryddet op så hurtigt som muligt. Det går ud over rigtigt mange mennesker. Det er ikke kun forsinkelserne, men også den usikkerhed, det giver, som gør, at folk hele tiden må afsætte ekstra tid, siger forskeren.

Og hvis det så går ud over politiets mulighed for at indsamle beviser, så må det være sådan, mener Mogens Fosgerau. Han mener ikke, at politiet altid skal have første prioritet.

Rigspolitiet understreger i Jyllands-Posten, at der er en række juridiske og forsikringsmæssige problemstillinger, man først skal have afklaret, inden man kan sætte bulldozere til at rydde motorvejene. Men de er åbne for dialog.

- Man skal hele tiden prioritere politiets mulighed for at indsamle beviser over for de forsinkelser, man påfører trafikken. I nogle situationer må politiet nøjes med mindre.

- Der må være en grænse, hvor man siger, at nu skubber vi bilerne ud til siden, så kan folk komme videre. Så kan det godt være, at de ikke får så præcise informationer. Det må de så leve med, siger Mogens Fosgerau.

Ifølge DI bulldozer man straks køretøjer ud til siden i Singapore, og i Tyskland, Sverige og Holland gør man noget tilsvarende.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) er positiv over for forslaget.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.