Forsker om børnepakke: Ulogisk
Det taler imod al forskning at fremlægge børnepakke uden minimumnormering, siger Grethe Kragh-Müller.
- Al forskning viser, at en ordentlig normering er en forudsætning for, at der er en ordentlig kvalitet i daginstitutionerne, siger forsker som kritik af regeringens børnepakke.
- Al forskning viser, at en ordentlig normering er en forudsætning for, at der er en ordentlig kvalitet i daginstitutionerne, siger forsker som kritik af regeringens børnepakke. Foto: BUUR GUNVALD SEBASTIAN/POLFOTO


Regeringens længe ventede børnepakke blev præsenteret torsdag, og som ventet indeholdt den ikke minimumnormeringer, hvilket en række eksperter og Bupl - pædagogernes fagforening - ellers har anbefalet som det vigtigste.

Grethe Kragh-Müller, der er autoriseret børnepsykolog, lektor og specialist i børnepsykologi ved Aarhus Universitet, undrer sig over, at minimumnormeringer ikke er taget med.

- Al forskning viser, at en ordentlig normering er en forudsætning for, at der er en ordentlig kvalitet i daginstitutionerne, siger hun til Ritzau.

Regeringen afsætter i perioden 2016-2019 i alt 2,5 milliarder kroner til et samlet løft af dagtilbudsområdet.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) udtalte i forbindelse med præsentationen, at minimumnormeringer ikke er det eneste, der er vigtigt.

- Der er ingen tvivl om, at normeringer er vigtige. Man behøver bare være et minut i en daginstitution for at vide det. Selvfølgelig betyder det noget.

- Men det gør de fysiske rammer også. Og de kompetencer, som de ansatte har. Også støj og åbningstider er vigtige. Det at have minimumnormeringer er ikke det eneste, der er vigtigt, sagde Helle Thorning-Schmidt blandt andet.

Grethe Kragh-Müller understreger, at netop minimumnormeringer er fundamentet for god kvalitet.

- Der er mange forhold, som er vigtige for en god pædagogisk kvalitet, men minimumnormeringer er et meget centralt punkt, fordi alt, der handler om småbørns udvikling, trivsel og læring, indebærer noget relationelt, siger hun og tilføjer:

- Vi skal huske, at små børn er overladt til voksne i forhold til, hvilke udviklingsmuligheder de har.

- Børn kan ikke selv skaffe sig deres fysiske omgivelser, og de kan ikke selv skaffe sig de sociale relationer uden at få hjælp fra de voksne.

- Der er andre ting, som er vigtige, men grundlæggende, i næsten lige meget hvad du finder på, er, at der er nok voksne til at være sammen med børnene.

Grethe Kragh-Müller siger desuden, at det er "ulogisk at tale om sprogstimulering af børnene uden minimumnormeringer".

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.