Forsker: Finanslov giver større og flere biler
Lavere registreringsafgift giver forøget mobilitet, men også udfordringer med trængsel og CO2-udledning.
Registreringsafgiften på biler falder fra 180 til 150 procent, oplyser partierne bag finansloven.
Registreringsafgiften på biler falder fra 180 til 150 procent, oplyser partierne bag finansloven. Foto: FINN FRANDSEN/POLFOTO


Danskere, der planlægger bilindkøb over vinteren, står til at få mere for pengene efter torsdagens finanslovsaftale.

Den sænker således registreringsafgifter for biler og motorcykler med 30 procentpoint på det højeste afgiftsniveau.

Og tiltaget vil først og fremmest betyde, at danskerne kommer til at købe større biler, forudser trafikforsker Harry Lahrmann, som er lektor ved Aalborg Universitet.

- Det vil få en relativt stor betydning for, hvilke biler danskerne køber, men effekten på, hvor mange biler vi køber, vil være mindre, siger han til Ritzau.

De større biler vil gavne bilisternes trafiksikkerhed, forudser forskeren.

- Større biler er alt andet lige mere sikre end små. Både fordi de ofte har mere sikkerhedsudstyr, og fordi den grundlæggende fysik betyder, at hvis de kører galt i en stor bil, bliver påvirkningen på dig mindre, forklarer Harry Lahrmann.

I dag betaler bilkøbere 180 procent i registreringsafgift på den del af bilens værdi, der overstiger 81.700 kroner, men den sats vil fremover blive sænket til 150 procent.

Det seneste ændring af registreringsafgiften skete i 2007, hvor afgiften på den billigste del af bilerne blev sænket fra 180 procent til 105.

Siden dengang er antallet af biler per 1000 indbyggere i Danmark steget fra 362 til 400, viser beregninger, som Ritzau har foretaget på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

Harry Lahrmann forventer ikke en lige så stor indvirkning fra den afgiftssænkning, men han tror, at udviklingen vil fortsætte.

- Vi kommer mere og mere til at ligne andre europæiske lande i forhold til bilejerskab. Den fordel og styrkeposition, vi havde på trængsel og målene om at få flere til at cykle i forhold til andre lande med samme økonomi, er ved at være væk, konstaterer han.

Derfor ser forskeren også afgiftssænkning som et skridt væk fra målsætningen om, at transportsektoren skal være fri for fossile brændstoffer i 2050.

Modsat vil aftalen gavne danskernes mobilitet.

- Der er en grund til, at vi køber de biler, det er, fordi vi elsker mobiliteten, og hvis du spørger transportøkonomerne, så giver højere mobilitet højere bruttonationalprodukt for at sige det lidt simpelt, konstaterer Harry Lahrmann.

I finanslovsaftalen skønnes det, at sænkelsen af registreringsafgiften vil øge arbejdsudbuddet med 700 fuldtidspersoner.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.