Forsker: Børsen-køb er et fornuftigt træk af JP/Politiken
Erhvervsstof er noget, som læserne rent faktisk gerne vil betale for, lyder det fra medieforsker.
JP/Politikens Hus har købt Danmarks største erhvervsmedie, Børsen. Det er et fornuftigt køb, vurderer medieforsker. (Arkivfoto)
JP/Politikens Hus har købt Danmarks største erhvervsmedie, Børsen. Det er et fornuftigt køb, vurderer medieforsker. (Arkivfoto) Foto: Tomasz Sienicki/Creative Commons Attribution 2.5/Wikimedia/free


Danmarks største erhvervsmedie, Børsen, er blevet købt af JP/Politikens hus, for 800 millioner kroner, og det er et fornuftigt køb.

Det vurderer medieforsker, adjunkt Aske Kammer fra Center for Journalistik på Syddansk Universitet.

- Erhvervsstoffet er et af de områder, hvor der rent faktisk er en betalingsvillighed. Det er et område, som har vist sig, rent forretningsmæssigt, at være fornuftigt at arbejde med, siger han.

Dagbladet Børsen er Danmarks største erhvervsavis med et oplag på 50.829. Børsen omsatte i 2014 for 365 millioner kroner og gav et overskud på 50 millioner kroner.

Med købet forsøger JP/Politikens Hus at gøre erhvervsstoffet til husets niche, mener Aske Kammer.

- Det er et fornuftigt træk af JP/Politikens Hus at sætte sig stærkt på det her område, siger han og påpeger, at erhvervsstoffet har et købedygtigt publikum.

- Det har vist sig, at det er sværere og sværere at leve af at sælge nyheder, for nyheder kan folk få alle mulige steder fra. Men forskellige typer af nichenyheder kan der være økonomisk fornuft i at have, siger han.

JP/Politikens Hus blev skabt i 2003, da Politikens Hus fusionerede med Jyllands-Posten A/S. Dermed blev både Politiken, Ekstra Bladet og Jyllands-Posten en del af samme bladhus.

Med købet af Børsen står bladhuset stærkt overfor Berlingske Media, som blandt andet udgiver Berlingske, BT og Weekendavisen, vurderer medieforsker Stig Hjarvad fra Københavns Universitet.

I en tid, hvor der er lommesmerter i mediebranchen, kan det være en fordel at fusionere, fortæller han.

- Når man er del af samme bladhus, kan man koordinere, så man ikke er i direkte konkurrence med hinanden. Man kan i højere grad tænke strategisk i forhold til, hvor man skal placere sig på markedet, siger han.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal godkende købet, og det forløb kan forventes at vare omkring et halvt år.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.