Forsinkede fjernsyn giver underskud hos Bang & Olufsen
Forsinkede produkter og højere omkostninger end ventet giver røde tal på bundlinjen i Bang & Olufsen.
Trods det negative resultat fastholder Bang & Olufsen forventningerne til hele regnskabet for 2014/2015. Arkivfoto.
Trods det negative resultat fastholder Bang & Olufsen forventningerne til hele regnskabet for 2014/2015. Arkivfoto. Foto: /free


Som ventet koster flimmer med fjernsynsproduktionen dyrt hos danske Bang & Olufsen, der kom ud af første halvdel af regnskabsåret 2014/15 med et resultat før skat på minus 224 millioner kroner. Det oplyser selskabet i en meddelelse til fondsbørsen.

Underskuddet skyldes blandt andet, at en række nye produkter er forsinkede, ligesom produktionsomkostningerne har været højere end forventet, siger selskabets topchef Tue Mantoni i meddelelsen.

Han venter dog et stærkere andet halvår for koncernen.

- Men det vil ikke være nok til at kompensere for den dårlige præstation i første halvdel af regnskabsåret, siger Tue Mantoni.

Fremgangen i andet halvår skal ifølge Tue Mantoni komme fra en mere stabil produktionsrytme, udvidelse af distributionen og en stabil udvikling i selskabets afdeling for lydudstyr til biler, Automotive.

Desuden vil flere nye produkter inden for AV, som er B&O's afdeling for fjernsyn, og B&O Play, som er hovedtelefoner og højttalere, pynte på de røde tal på bundlinjen.

Trods det negative resultat fastholder Bang & Olufsen forventningerne til hele regnskabet for 2014/2015 og regner fortsat med en "høj encifret" omsætningsvækst.

Bang & Olufsen, som har hjemme i Struer, omsatte for 1,3 milliarder kroner i første halvdel af regnskabsåret.

I første halvår af 2013/14 omsatte Bang & Olufsen for knap 1,4 milliarder kroner og kunne præsentere et resultat før skat på minus 51 millioner.

Bang & Olufsen nedjusterede kort før jul sine forventninger til regnskabsåret, hvor forventningen om et overskud på driften blev vendt til forventning om underskud.

Det er produktionsproblemer, som har forsinket nye tv-produkter på henholdsvis 75 og 85 tommer med et par måneder. Det rammer indtjeningen, at man ikke kan få apparaterne ud i butikkerne, lød det fra Tue Mantoni før jul.

Bang & Olufsen har i alt 541 butikker verden over - heraf ligger de 340 butikker i Europa.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.