Forfatter: Royalt indtog på Facebook bliver ren Disney
Journalist og forfatter ser ikke kongehusets indtog på sociale medier som udtryk for et ønske om mere åbenhed.
Kronprinsen tager et billede af sin mor til at lægge på Facebook og Instagram. Kongehuset melder klar til at indtage de sociale medier, men forfatter og journalist Trine Villemann tvivler på, at det er udtryk for en mere åben kommunikation og samtale med danskerne.
Kronprinsen tager et billede af sin mor til at lægge på Facebook og Instagram. Kongehuset melder klar til at indtage de sociale medier, men forfatter og journalist Trine Villemann tvivler på, at det er udtryk for en mere åben kommunikation og samtale med danskerne. Foto: Foto: Kongehuset/Free


Det skal fremover være muligt at følge den kongelige families aktiviteter på Facebook og Instagram.

Det har kongehuset tirsdag meddelt.

Og det er bestemt heller ikke for tidligt, lyder det fra journalist og forfatter til en række bøger om kongehuset Trine Villemann.

- Selv kongehuset har indset, at de ikke lever i en osteklokke, og at de er nødt til at være en del af den store demokratiske samtale, og den foregår nu om dage mestendels på de sociale medier, siger Trine Villemann.

Hun peger på, at de fleste europæiske kongehuse har været til stede på sociale medier i de seneste fem år - det britiske kongehus i ti år.

Trine Villemann glæder sig over, at kongehuset slår dørene op for følgere og likes på de sociale medier.

Hun tvivler dog på, at der ligger et ønske om en mere åben kommunikation med danskerne bag indtoget på de sociale medier.

- Man kan frygte, at det bliver ren Disney, hvor dronningen klipper en snor her og der. Jeg tror ikke, at kongehuset vil lægge op til at debattere eller komme ind på aktuelle sager, der involverer dem, siger Trine Villemann.

- Jeg så gerne, at de brugte det til at være på forkant med nogle diskussioner, for eksempel debatten om apanage, hvor de så kunne have meldt ud, at det overhovedet ikke er et spørgsmål, at prins Joachims børn skal have apanage, siger Trine Villemann.

Men hun tvivler på, at kongehuset tør gå den vej.

- Jeg tror meget, det vil blive envejskommunikation, hvor man gør noget for at brande kongehuset. Det bliver også mere og mere nødvendigt, fordi kongehuset er under stigende pres.

- Folks bevidsthed er ved at ændre sig. Man er meget mere opmærksom på, hvad kongehuset går og laver, så hvis kongehuset er kloge, åbner de for en samtale med danskerne, siger Trine Villemann.

Det har ikke været muligt at træffe kommunikationschef i kongehuset Lene Balleby for en kommentar.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.