- Hvis ikke vi kan omstille os, udsætter vi os selv for en stor risiko for at blive overflødiggjort. Og det siger jo sig selv, at netop det er en kæmpe udfordring for vores arbejdsmarked.
Sådan lyder advarslen fra forfatter og rådgiver Anders Hvid, som er aktuel med bogen "Forstå fremtiden", skriver Ugebrevet A4.
Ifølge tænketanken Cevea vil over 800.000 danske arbejdspladser nemlig blive erstattet af robotter, maskiner og computerprogrammer over den næste årrække.
Et eksempel er de førerløse biler, som lige nu bliver testet i stor stil i USA.
- En teknologi som selvkørende biler får utrolige konsekvenser for hele arbejdsmarkedet, og det rækker langt, langt udover kun at ramme taxachaufførerne. Det rammer bilsælgerne, mekanikerne, færdelspolitiet, kørelærerne og forsikringsselskaberne og mange, mange andre, forklarer Anders Hvid.
Slut med 37 timer
Vores måde at arbejde på vil også ændre sig, mener Anders Hvid. Færre og færre vil nemlig arbejde i klassiske job på 37 timer ugentlig med ret til pension, barns sygedag og en bestemt mængde ferie. I stedet vil flere leve som digitale daglejere, som arbejder for en lang række forskellige vilkår ved hjælp af digitale platforme. Det kan blandt andet journalister, designere og programmører allerede gøre på sider som Fiverr.com og UpWork.com.
- Vi kan ikke tage den eksisterende arbejdsmarkedsmodel og flytte over i et digitalt paradigme. Men vi behøver heller ikke at opgive alt, hvad vi har kæmpet for og kaste os ud i den totale, liberalistiske verden, hvor enhver er sin egen lykkes smed, siger Anders Hvid til Ugebrevet A4.
Op på ølkassen igen
Derfor må både politikere og fagbevægelsen tage affære, hvis der skal sikres fair arbejdsforhold i en nyt, digitalt arbejdsmarked, mener han. Det kræver, at fagbevægelsen genopfinder sig selv, omfavner digitaliseringen og selv bruger teknologien i arbejdskampen. Ligesom industrisamfundets tillidsfolk samlede fabrikshallens arbejdere med ølkassetaler, skal fagbevægelsen nu op på den digitale ølkasse, mener Anders Hvid.
- Med mange af de digitale værktøjer og sociale medier, der er opstået, er der også lagt en stor kraft ud til dem, der arbejder for et bestemt firma. I USA er Uber-chaufførerne for eksempel begyndt at organisere sig. De kunne jo sådan set vælge at sige, at de nedlægger arbejdet kollektivt eller lægger massivt pres på sociale medier, hvis de vil igennem med nogle krav, fortæller Anders Hvid til Ugebrevet A4.