Forbund: Nordeas hårde stil rammer kunder og medarbejdere
Nordea opfører sig mere som en kapitalfond end som en bank, siger Finansforbundet.
Nordea kører en benhård stil, hvor eneste fokus er afkast til aktionærerne. Det vil rammer kunder og medarbejdere, mener Finansforbundet.
Nordea kører en benhård stil, hvor eneste fokus er afkast til aktionærerne. Det vil rammer kunder og medarbejdere, mener Finansforbundet. Scanpix: Søren Bidstrup


De bankansattes fagforening retter nu en skarp kritik af Nordeas ledelse. Meldingen er, at banken slet ikke opfører sig som en bank, men derimod som en kapitalfond, hvor eneste fokus er afkast til aktionærerne.

Nordeas opførsel står i stærk kontrast til Danske Bank, som ifølge fagforeningen har fundet et pænere spor, skriver Finans onsdag.

Nordeas stil går hårdt ud over bankens kunder og medarbejdere, lyder det.
"I Nordea handler det om indtjening til ejerne, og hvor stort et udbytte man kan betale. Det er en strategi og en kommunikation, der minder mere om en kapitalfond end en bank. Det, der sker i Danske Bank, er, at man nu forsøger også at sætte kunder og bankens samfundsansvar centralt, mens Nordea bevæger sig i en anden retning," siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Han mener, at Nordeas kunder og medarbejdere kommer til at betale en høj pris.

"Fortsætter Nordea med at være så kapitalfondsorienteret, som den er i dag, og som bestyrelsesformanden lægger op til, er der grund til bekymring. Al udvikling i virksomheden sker med udgangspunkt i optimering af indtjeningen og bliver internt kommunikeret på en måde, der kommer til at få følger over for kunderne," siger Kent Petersen.

Han bakkes op af Nordnets investeringsøkonom, Per Hansen, som peger på den massive direktørflugt, der har plaget Nordea i det seneste par år som en direkte konsekvens af ledelsens benhårde spareprogram.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.