Forbrugernes dom: Butikkernes kundeklubber skuffer
Der er stor forskel på, hvad kunderne forventer af butikkernes kundeklubber og det, de rent faktisk får, viser en undersøgelse.
Kunderne er knap spå begejstrede for butikkernes kundekort.
Kunderne er knap spå begejstrede for butikkernes kundekort. Foto: Scanpix


Kunder melder sig i stigende grad ind i butikkernes registre for at opnå fordele, når de handler, skriver Politiken lørdag.

For eksempel i Matas, som nu har 1,5 millioner medlemmer, Imerco, der har 1,2 millioner, eller Sportmaster, hvor 800.000 har et kundekort. Klubberne er så omfattende, at hver kvinde i snit er med i over fire, mens mænd i gennemsnit er medlem i mere end to klubber.

Men spørger man kunderne, som en gruppe forskere fra Copenhagen Business School CBS har gjort, er begejstringen med flere af butikkernes klubber begrænset.

"Der er et stort gab mellem det, forbrugerne forventer af klubberne, og det, de får. Butikkerne tænker for meget på, hvad de får ud af at have en kundeklub, og alt for lidt på, hvad kunderne skal have ud af det", siger Per Østergaard, der er ekstern lektor ved CBS og medforfatter til undersøgelsen, til Politiken.

I undersøgelsen har forskerne sendt spørgsmål ud til 275.000 kortholdere fra Imerco+, Coop, Forbrugsforeningen og Sportmaster. Ud af dem fik de svar fra 66.000 personer.

Blandt andet forventer kunderne, at de vil blive mødt med særlige tilbud, at møde fordele i netbutikkerne og at få særlig god behandling i butikkerne. Men det oplever de ikke altid, at de får, påpeger Per Østergaard over for Politiken.

De mest populære klubber er dem, der ikke er dannet af butikkerne selv: Forbrugsforeningen, som har 200.000 medlemmer, og LO Plus med 800.000 medlemmer fra 13 forbund under landsorganisationens vinger.

"Forbrugsforeningen er den, som flest kunder vil anbefale til deres venner, og det skyldes formentlig, at det er en forening, som man bevidst melder sig ind i og betaler et beløb på 132 kroner om året for at være med i. Forretningsmodellen er meget enkel og let at forstå", siger Per Østergaard til Politiken.

LO Plus, som også giver rabatter i forskellige butikker, får den næstbedste vurdering.
Magasin kommer ud som den svageste klub.

Hos Magasin siger marketingchef Birgit Winkel til Politiken:

"Vi er kede af at komme dårligt ud af undersøgelsen, men vi ved fra forskellige analyser, at vores Goodie Card-kunder er meget tilfredse og kommer i Magasin ofte. Det skyldes måske, at de mange kvinder, vi har i databasen, er glade for de lidt mere bløde fordele som invitationer, nyheder og inspiration".

I alle klubberne er det kvinderne, der er mest positive, mens mændene trækker ned.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.