Forbrugerne kan snart handle frit på nettet
Europæiske forbrugere og virksomheder skal kunne handle lige så frit på nettet som i fysiske butikker.
EU-Kommissionen vil sikre, at europæiske forbrugere kan handle frit på nettet som i fysiske butikker.
EU-Kommissionen vil sikre, at europæiske forbrugere kan handle frit på nettet som i fysiske butikker. Foto: colourbox/free


EU-Kommissionen præsenterer onsdag sin strategi for det, den kalder en digital revolution i Europa.

Målet er at sikre, at EU's indre marked også fungerer i den digitale verden, hvor der ifølge kommissionen i dag er for mange barrierer for, at handlen med varer og serviceydelser kan flyde frit.

Det handler blandt andet om at gøre det nemmere at købe og få leveret varer købt på internettet, om at sikre mere ens regler for e-handel, om at modernisere reglerne for copyright, begrænse problemerne med forskellige momsregler, revidere telekomlovgivningen og gennemgå reglerne for privatliv på nettet.

Et af de elementer, der har fået mest opmærksomhed, er det varslede opgør med såkaldt geoblocking.

Geoblocking kan blandt andet gøre det umuligt at købe bøger, musik og film i andre lande end der, hvor man opholder sig. Det kan også betyde, at forbrugere bliver omdirigeret til hjemmesider, der ikke nødvendigvis giver dem de billigste varer.

Kommissionsformand Jean-Claude Juncker siger i forbindelse med præsentationen, at man "lægger fundamentet for Europas digitale fremtid".

- Jeg ønsker, at enhver europæisk forbruger får de bedste tilbud, og at enhver virksomhed får adgang til det største marked - uanset hvor de befinder sig i Europa, siger Juncker i en pressemeddelelse.

Kommissionens næstformand med ansvar for det digitale indre marked, Andrus Ansip, tilbageviser på et pressemøde kritik af, at opgøret med geoblocking er et angreb på kunstneres mulighed for at tjene penge på deres værker.

- Jeg ønsker at nyde godt af mesterværker skabt af kunstnere. Men i dag vil de ikke tage imod mine penge.

- Vi er nødt til at give borgerne adgang til materiale på tværs af landegrænser. Jeg er tilhænger af territorialprincippet, men jeg er ikke tilhænger af absolut territorial eksklusivitet, siger Ansip.

Kommissionen skønner, at en fuld udnyttelse af det digitale indre marked kan skabe ny vækst til en værdi af over 3000 milliarder kroner, skabe mange hundredtusinder nye arbejdspladser og stille Europa bedre i konkurrencen med resten af verden.

Kommissionen vil det kommende halvandet år oversætte de mange idéer til konkrete lovforslag. Strategien vil blive fremlagt for stats- og regeringscheferne på deres topmøde i slutningen af juni.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.