Forbrugere lokkes i abonnementsfælder
Gratis prøveabonnementer fortsætter ofte i bindende aftaler, uden forbrugeren ved det. Forbrugerråd så gerne loven ændret.
Forbrugerrådet Tænk så gerne, at loven beskyttede forbrugere mod at ende uforvarende i bindende abonnemnetsaftaler.
Forbrugerrådet Tænk så gerne, at loven beskyttede forbrugere mod at ende uforvarende i bindende abonnemnetsaftaler. Foto: Colourbox/ERWIN WODICKA - WODICKA@AON.AT


Har du lyst til at prøve vores avis hver dag i en måned helt gratis?

Spørgsmålet lyder ofte i røret, når uforvarende forbrugere tager telefonen, der ringer fra et ukendt nummer. Og ofte er tilbuddet så godt, at der bliver indgået en aftale.

Hvad denne aftale indebærer, er dog ofte langt mere uklart.

- Vi får en del henvendelser i forhold til abonnementsaftaler med magasiner og aviser, hvor folk tror, at de gratis prøver en avis eller et blad i tre måneder, og så har det været uklart for forbrugeren, at abonnementet fortsætter bagefter, siger chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Andreas Weidemann, til Newspaq.

Hos Forbrugerrådet Tænk er oplevelsen den samme. Her er det ifølge seniorjurist Tina Dhanda en tilbagevendende problemstilling, at forbrugeren får indtryk af, at de indgår en aftale i en tidsbegrænset periode, mens de i virkeligheden tegner et løbende abonnement.

- Man bruger som blikfang eller fremhæver særligt i en samtale, at noget er gratis, så man kan afprøve det. Men så får man ikke fortalt ligeså klart og tydeligt, at når prøveperioden er udløbet, så overgår man automatisk i et løbende abonnement, hvis ikke man foretager sig noget aktivt, siger Tina Dhanda til Newspaq.

Når aftalen om prøveabonnementet indgås, får man som forbruger præsenteret et sæt betingelser og vilkår for aftalen. Heri skal det fremgå, om abonnementet fortsætter som en løbende aftale efter prøveperiodens udløb. Men ifølge Tina Dhanda er det desværre de færreste forbrugere, der læser dem med lup.

- Det er forbrugernes eget ansvar at gøre det. Sagen er bare den, at hvis du har fået en anden forventning om, hvad det er for en type aftale, du har indgået, på baggrund af det, du har fået fortalt, eller det, der er blevet lagt vægt på i markedsføringen, så tænker man jo ikke, at man finder sådan nogle modstridende vilkår længere nede i teksten, siger hun.

I sommer blev forbrugeraftaleloven ændret således, at den erhvervsvdrivende både på nettet og i telefonen skal udpensle, hvordan abonnementet er skruet sammen. Ifølge Tina Dhanda har det dog ikke ændret ved meget. Hos Forbrugerrådet Tænk så man derfor gerne, at lovregler fremover kunne hindre løbende aftaler indgået på baggrund af prøveabonnementer.

- Det ligger i ordets natur, at hvis du skal prøve noget, så kan du jo først bagefter tage stilling til, om det er noget, du vil fortsætte med. Derfor mener vi, at hvis man markedsfører noget som et prøveabonnement, så bør det være sådan, at man som forbruger aktivt skal foretage sig en handling, for at blive bundet i en løbende aftale, siger hun.

Newspaq

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.