Forældre: Vores børn respekterer ikke lærerne
Minister efterlyser større indsats fra forældre i hjemmet
- Lærerautoritet er en af de helt afgørende faktorer for, at børn overhovedet kan lære noget, og det er en afgørende forudsætning for folkeskolen. Lærerautoritet er ikke noget undertrykkende eller negativt, siger Lars Qvortrup, der er professor på Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet.
- Lærerautoritet er en af de helt afgørende faktorer for, at børn overhovedet kan lære noget, og det er en afgørende forudsætning for folkeskolen. Lærerautoritet er ikke noget undertrykkende eller negativt, siger Lars Qvortrup, der er professor på Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet. Foto: Scanpix/arkiv


Når lærere landet over i de kommende uger vender tilbage til klasselokalerne efter sommerferie, må flere af dem finde sig i at undervise elever, der ikke ser lærerne som en autoritet.

Det skriver Berlingske.

I en Gallup-undersøgelse svarer et stort flertal af danskerne, at det er vigtigt, at lærerne er autoriteter, som børnene har respekt for, men omvendt er omkring hver femte af forældrene i undersøgelsen overvejende uenig eller uenig i, at ”eleverne i mit barns klasse har respekt for lærerne som autoritet”.

Det får nu den nye undervisningsminister, Ellen Trane Nørby (V), til at melde klart ud over for landets forældre.

- Der er behov for, at forældre signalerer over for deres børn, at børnene skal have respekt for lærerne og følge de retningslinjer, lærerne giver i skolen. Forældrene spiller en meget stor rolle. Hvis de over for deres børn taler skolen og lærerne ned, så forplanter det sig i børnenes syn på læreren som autoritet. Derfor ligger der et stort forældreansvar i at være med til at sikre, at klasserumsledelsen, trivslen og roen i klassen kommer til at fungere, siger hun til Berlingske.

Autoritetsproblem

Ministeren forklarer, at hvis læreren ikke kan skabe ro i klassen og ikke bliver anerkendt, har man simpelthen ikke et fagligt læringsmiljø.

Lars Qvortrup, der er professor på Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet, mener, at folkeskolen har et autoritetsproblem.

- Lærerautoritet er en af de helt afgørende faktorer for, at børn overhovedet kan lære noget, og det er en afgørende forudsætning for folkeskolen. Lærerautoritet er ikke noget undertrykkende eller negativt, siger han Berlingske.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.