Forældre undrer sig over manglende midler til inklusion
Lærere må have de fornødne ressourcer, hvis børn med særlige behov skal trives bedre, mener Skole og Forældre.
For de forældre, der sidder i skolebestyrelserne, er det svært at få øje på de midler, der skulle følge elever, som er blevet inkluderet i folkeskolen.
For de forældre, der sidder i skolebestyrelserne, er det svært at få øje på de midler, der skulle følge elever, som er blevet inkluderet i folkeskolen. Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix


Elever med særlige behov i folkeskolen trives dårligere end andre elever, og det går ud over deres faglige evner.

Det er en af konklusionerne i en rapport om inklusion fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI.

Ifølge formanden for forældreorganisationen Skole og Forældre, Mette With Hagensen, er en af årsagerne, at skolerne ikke har fået de nødvendige ressourcer til at inkludere dem.

Det er forældrenes erfaring fra arbejdet i skolebestyrelserne.

- Udfordringen er, at vi ikke får tildelt de ressourcer, vi har brug for på den enkelte skole. Det er stadigvæk et mysterium, hvor pengene er blevet af, når børnene er kommet fra specialskolerne til de almene skoler, siger hun.

- De har altså ikke de penge med, som vi er blevet stillet i udsigt. De er forsvundet et eller andet sted.

Ifølge SFI-rapporten er en af årsagerne til, at elever med særlige behov trives dårligt, at de har svært ved at blive en del af de sociale fællesskaber.

Det skyldes blandt andet, at de andre elever har svært ved at acceptere forskellighed.

- Det betyder, at eleverne særligt har fokus på det, der gør dem ens, hvilket kan blive en barriere i forhold til det positive syn på forskellighed, som optræder i inklusionstankegangen, står i rapporten.

Ifølge Mette With Hagensen er der en sammenhæng mellem kulturen blandt eleverne, og de midler lærerne har til rådighed.

- Der skal være nogle faglærere, der forstår det enkelte barns udfordringer og forstår at få klassefællesskabet til at fungere. Og så skal der være noget backup, de kan tilkalde, siger hun.

Spørgsmål: Har forældrene et ansvar for at lære deres børn at omfavne forskellighed bedre?

- Vi har som samfund en opgave i at få genfortalt historien om styrken i forskellighed, siger Mette With Hagensen.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) er i Kina til på fredag. Til Jyllands-Posten siger hun dog, at elevplaner skal hjælpe med at få opdaget, hvis en elev ikke trives.

- Rapporten (fra SFI, red.) er med til at understrege, at man er nødt til at have fokus på, om den enkelte elev trives, siger hun til avisen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.