Forældre: Regulering af tablets er udfordring
KL skal forholde sig til problematikken omkring børns brug af tablets ifølge Forældrenes Landsorganisation.
KL skal forholde sig til problematikken omkring børns brug af tablets, mener Forældrenes Landsorganisation.
KL skal forholde sig til problematikken omkring børns brug af tablets, mener Forældrenes Landsorganisation. Foto: THOMAS BORBERG/POLFOTO


Det er en massiv udfordring, vi står over for, når det gælder brugen af iPads og andre tablets i familielivet og i de mange daginstitutioner som skolefritidsordninger og folkeskoler.

Det siger Dorthe Boe Danbjørg, formand for Forældrenes Landsforening, Fola, efter at en undersøgelse fra Børnerådet har vist, at børnehavebørn hellere vil "spille iPad end lege med andre børn".

- Vi har en massiv udfordring, som ikke kun handler om børnenes brug af tablets, men som giver anledning til, at vi stopper op og tænker over, hvor meget vi bruger tablet og mobil i familielivet og institutionslivet.

- Mine to drenge kan få timer til at gå, når de snakker strategi i Fifa-spillet, men samtidig kan det dræbe al aktivitet og leg, hvis de bare sidder og stirrer blindt ind i tabletten.

- Det er vigtigt at skabe balance og rammer, så det ikke er streaming af film, der bare kører, siger Dorthe Boe Danbjørg.

Undersøgelsen omfatter 844 børn fra fire til seks år i cirka 100 tilfældigt udvalgte daginstitutioner, som alle har svaret på et talende spørgeskema.

Børnerådets medarbejdere mødte ikke et eneste barn, der ikke havde prøvet at spille på en tablet.

Kommunikationen fra ministerier og kommuneforeningen KL kan hurtigt blive for formynderisk, men Dorthe Boe Danbjørg ser gerne, at de kommer mere på banen i diskussionen om skærmpædagogik.

- KL er nødt til at forholde sig til, at vi har et problem med, at vi er for stillesiddende, og jeg kan godt blive bekymret for, at tablet-kulturen bidrager til det, siger Dorthe Boe Danbjørg.

- KL har en forpligtigelse, og man kunne lave en vejledning, som ikke er formynderisk.

- Man kunne gå sammen med skole- og forældrebestyrelserne og sammen udarbejde en vejledning til forældrene og et sammenspil mellem skole og hjem, hvor forældrene også havde indflydelse på skærmpædagogik, siger hun.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.