For meget salt? Sådan skærer du forbruget ned
Vi spiser alt for meget salt og det betyder øget risiko for forhøjet blodtryk og hjerte-kar-sygdomme. Vil du gerne skrue ned for saltet, så læs med her.
Det giver smag, men skal bruges i små mængder.
Det giver smag, men skal bruges i små mængder. Foto: SCANPIX arkiv


Af Pernille Lewinsky Kofoed, soendag.dk, Aller Media

De fleste danskere får i gennemsnit 10 gram salt om dagen, men på grund af risikoen for blandt andet forhøjet blodtryk og hjerte-kar-sygdomme anbefaler Hjerteforeningen, at kvinder får maksimalt 6 gram salt dagligt.

Det sundeste ville dog være at sænke saltindtaget til højst 5 gram per dag – eller hvad der svarer til en lille teskefuld. Undersøgelser viser faktisk, at selv en beskeden reduktion på et par gram salt dagligt kan forebygge hjerte-kar-sygdomme med hele 25 pct.

Skal du spise ekstra salt, hvis du sveder meget? Få svaret her på fem saltmyter om salt

Her er fem trick til at skære ned på saltet

1. Spice maden op

Du kan spare på saltet ved at tilsætte flere krydderier til din mad. Gem saltet væk og brug i stedet masser af friske krydderurter eller stærke krydderier som hvidløg, chili, ingefær og peber.

2. Erstat med sundere alternativer 

I stedet for almindeligt salt, kan du salte maden med:

  • Sojasauce, der indeholder 40 pct. mindre natrium end hvidt salt.
  • Tør oliven uden sten i ovnen i 10-12 timer ved 50-60 grader og brug dem hele eller hakkede til at salte maden.
  • Parmesanost, der er revet meget fint. Godt til kød, kylling, pasta og i brød.
  • Ansjoser, der er tørret på et stykke køkkenrulle og hakket fint.

3. Lav mad fra bunden

Halvfabrikata og færdigretter indeholder ofte meget salt. Spis derfor mindre forarbejdet mad som pålæg, supper, saucer og færdigmarineret kød. Begræns også indtaget af chips, saltede nødder, kiks og fastfood.

4. Væn dig til at spise mindre salt

Det tager typisk 14 dage at vænne sig til at bruge mindre salt. Smagsløgene vænner sig til smagen af salt, men når du begynder at spise mindre, bliver du også bedre til at smage salt, da din overfølsomhed for salt øges.

5. Erkend det: Salt er stimulans

Vær opmærksom på, om du bruger salt som stimulans. Når vi er trætte, har vi ofte lyst til salte ting, fordi vi føler, at det giver energi. Sørg i stedet for at få søvn, sund mad og ikke mindst motion.

Chili er ikke kun et krydderi: Det skruer også op for din forbrænding

Derfor må du kun tisse, hvis du virkelig skal: Læs mere på Søndag.dk

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.