Efter flere års hård krig på elektronikmarkedet kalder Fona til time-out.
Virksomheden er gået i betalingsstandsning. Og det gør de ansatte urolige.
Det fortæller faglig chef i HK Handel Kim Jensen.
- Indtil videre kommer det ikke til at betyde noget for de ansatte. De har oplyst, at der er penge til løn. Men det er klart, at det er en uholdbar situation for alle, og vores medlemmer er selvfølgelig også nervøse, siger Kim Jensen til Avisen.dk.
Medarbejdene stod for i 2014
Krigen har stået på længe. I slutningen af 2013 meddelte Fona, at kæden så sig nødsaget til at sætte lønnen ned for medarbejderne for at holde sig oven vande.
I praksis skete det ved at virksomheden fyrede 500 fuldtidsansatte for så at ansætte dem til lønninger, der var 5-10 procent lavere.
Sådan en finte tror Kim Jensen ikke på vil være løsningen for Fona denne gang.
- Jeg tror, man er nået dertil, hvor man har erkendt, at det ikke er sådan, man får virksomheden til at overleve. Jeg tror på, at de skal ud og genopfinde sig selv, siger Kim Jensen.
HK Handel er fagforeningen for mange af de butiksansatte i Fona. Kim Jensen fortæller, at man har haft en god dialog med ledelsen i virksomheden.
Sikret løn ikke arbejde
Den faglige chef i HK Handel er ked af, at presset er blevet så stort for Fona.
- Det er en gammel hæderkronet familievirksomhed, der har eksisteret i rigtig mange år. Så det er selvfølgelig trist, at den åbenbart er blevet presset så meget, siger Kim Jensen.
Mange af de ansatte i virksomheden har været der i mange år. Men nu kan de altså risikere at måtte kigge efter nye arbejdspladser.
- Vores medlemmer, der arbejder i Fona, skal ikke være nervøse for deres penge, men de har grund til på sigt at være nervøse for deres job, siger Kim Jensen.
For selv hvis Fona finder en løsning og kommer ind i kampen igen, bliver det ikke samme.
- Vi ved godt, at det sikkert uanset hvad kommer til at koste butikker og arbejdspladser, men det er trods alt bedre at fortsætte med 75 procent af virksomheden, end at den må lukke og slukke helt, siger Kim Jensen.
At Fona's problemer kan komme til at gå ud over dens ansatte, er administrerende direktør i virksomheden, Michael Kjær, ked af.
- Det gør mig meget ondt, at virkeligheden for Fona ser ud, som den gør, da medarbejderne er uden skyld i den situation, vi er havnet i, siger Michael Kjær i en pressemeddelelse.