Fonas farvel og priskrig pressede teleselskab sidste år
Der kom flere kunder i butikken men færre penge i kassen for teleselskabet 3 i Danmark sidste år, skriver 3.
Teleselskabet 3 har haft et hårdt år i DK.
Teleselskabet 3 har haft et hårdt år i DK. Foto: Colourbox/Free


Det danske telemarked er en hård nyser for dem, der sælger mobiltelefoni. Det mærkede teleselskabet 3 i 2015, hvor selskabet fik flere kunder, men oplevede et fald i resultatet.

En stribe faktorer medvirkede til det, skriver 3 i en pressemeddelelse, der ikke rutter med de økonomiske nøgletal.

- Resultatet for 2015 viser med al tydelighed, at det var et barsk år på mobilmarkedet, der var præget af hård konkurrence, priskrig og en varslet fusion, skriver administrerende direktør Morten Christiansen i meddelelsen.

Det til trods kunne 3 lægge 64.000 navne i databasen over kunder, der dermed voksede til 1,15 millioner.

- Situationen på markedet i 2015 har betydet, at 3 på trods af pæn fremgang i kundebasen har oplevet et fald i omsætning og bruttofortjeneste, skriver 3.

Ifølge 3's regnskab omsatte koncernen for 2,9 milliarder kroner i Danmark i 2015, et fald fra 3,1 milliarder kroner året før. Nettoresultatet styrtede fra 358 millioner kroner til 270 millioner kroner.

Ud over prispresset og den hårde konkurrence havde 3 flere enkeltudgifter i året.

- Resultat faldt som følge af dels omkostninger forbundet med indsigelsesprocessen vedrørende den annoncerede fusion mellem Telia og Telenor i Danmark.

- Og dels en negativ påvirkning fra 3's daværende shop-in-shop aftale med Fona, idet Fona gennem 2015 oplevede nedgang i kundetrafikken i butikkerne, skriver 3.

Førstnævnte refererer til den fusion, Telia og Telenor havde planlagt i Danmark. Den skulle have reduceret antallet af udbydere fra fire til tre. Men den blev skrinlagt efter uoverensstemmelser.

3's regnskab spejler regnskaberne fra de andre teleselskaber, der operer i Danmark.

Telenors omsætning og resultat faldt sammen med antallet af kunder. For Telia var finanserne ligeledes under pres.

For TDC blev antallet af kunder fastholdt, men de søgte mod billigere produkter, hvilket sendte omsætning og resultat sydover.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.