Fola: Øremærkede penge til børn vigtigt
Forældrene til børn i daginstitutioner klapper af flere penge til området. Og især af at pengene er øremærkede.
Fola mener, at det er vigtigt, at pengene er øremærkede, så kommunerne skal bruge de ekstra penge til flere pædagoger.
Fola mener, at det er vigtigt, at pengene er øremærkede, så kommunerne skal bruge de ekstra penge til flere pædagoger. Foto: Colourbox/free


Regeringen, SF og Enhedslisten er i forbindelse med finansloven blevet enige om at øremærke 250 millioner kroner årligt i fire år til flere pædagoger i landets daginstitutioner. Dorthe Boe Danbjørg, der er formand for Forældrenes Landsforening, Fola, bider mærke i ordet øremærkning.

- Vi har sammen med Bupl, Foa og andre gang på gang påpeget, at pengene skal være øremærkede, så kommunerne skal bruge dem på området. Nu skal kommunerne påvise, at de bruger pengene her. Det er vigtigt, siger hun til Ritzau.

Beregninger fra Finansministeriet viser, at de ekstra millioner kroner gør det muligt at ansætte godt 600 ekstra pædagoger i landets daginstitutioner. Og Dorthe Boe Danbjørg siger, at det er et skridt i den rigtige retning.

- Jeg mener, det er et lille bitte skridt i retningen af en minimumnormering i daginstitutionerne. Ligesom i skolerne, der har regler for klassekvotienten. Det skal være lige meget om man bor i Kerteminde eller i København, når man skal have sit barn passet, siger Fola-formanden.

SF's partiformand, Pia Olsen Dyhr, siger til Politiken, at hun regner med, at de ekstra pædagoger især vil kunne mærkes i ydertimerne tidligt om morgenen og sent på eftermiddagen. Og det er tiltrængt, mener Dorthe Boe Danbjørg.

- Der er der, hvor forældrene kommer. Og der er brug for et tættere samarbejde mellem forældre og pædagoger. Sidder der én pædagog med 20 børn ved lukketid, er der hverken plads eller tid til en snak, siger hun.

Dorthe Boe Danbjørg peger på, at nogle kommuner kigger på muligheden for at hive frivillige ind for at passe børnene i daginstitutioner. Og den udvikling er hun imod.

- Man begynder at kigge på, om forældre kan åbne og lukke institutionen og så er der kun pædagogik fra 10 og 14. Vi mener, at hele dagen er et pædagogisk tilbud til børnene, siger Dorthe Boe Danbjørg.

- Det handler ikke kun om læreplaner og motorik. Det handler også om afleveringssituationen, hvor forældrene kommer ind, og det handler om at tænke pædagogik hele dagen. Og det kan det her være med til at løfte, siger Fola-formanden.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.