91-årige Esther Teglhus fra Hillerød oplevede af få besøg af 16 forskellige hjemmeplejere på godt to døgn.
Mødet med de mange forskellige kommunalt ansatte plejere gør Esther Teglhus meget utryg.
- Det får mig til at føle, at jeg bor i en vandrehal. En banegård. Det er ikke rart at have så mange fremmede mennesker i sit hjem uden at kunne se, hvem er det, udtalte Esther Teglhus til TV 2. Hun lider af hjerteproblemer, diabetes og er næsten blind.
Hos Hillerød Kommune lyder forklaringen på de mange forskellige plejere, at Esther Teglhus har brug for flere forskellige typer af pleje.
Men den forklaring køber sektorformand for social og sundhedsområdet i FOA, Karen Stæhr, ikke.
En sårbar situation
- Jeg blev virkelig chokeret over, at man kunne finde på det. Både for borgerens skyld, men det stiller også medarbejderne i en utrolig sårbar situation. Det ender jo ofte med, at det er dem, man kritiserer, siger Karen Stæhr fra FOA, der blandt andet repræsenterer landets social- og sundhedsassistenter og -hjælpere.
Selvom Karen Stæhr anerkender, at borgere kan have behov for flere typer af pleje, så mener hun ikke, det kan det forsvares, at et borger skal møde 16 forskellige plejeansatte på to døgn.
- Social- og sundhedsassistenter, som typisk er dem, der kommer ud til borgere, der har brug for medicinhåndtering og sårpleje, har en meget bred uddannelse og kan gøre rigtig mange ting. Det handler jo i virkeligheden om, at man skal bruge medarbejdernes kompetencer fuldt ud til gavn for borgerne, siger Karen Stæhr.
Hun peger på, at problemet ligger i ledelsen af de ansatte.
Ansatte føler ikke at kunne slå til
- Det er et enormt ledelsessvigt ikke at se på, hvilke kompetencer de ansatte har og hvilke behov borgeren har.
Karen Stæhr understreger, at det også er i plejepersonalets interesse, at der ikke er mange forskellige plejere om samme borger.
- Det der med ikke at kende borgeren er også dybt utilfredsstillende for medarbejderne. De føler ofte, at de ikke rigtig kan slå til og give borgeren den pleje, som de rigtig gerne vil give.
Selvom det er en problematik, hun stadig hører fra medlemmerne i FOA, så mener Karen Stæhr, at man på ledelsesniveau er blevet bedre til at organisere arbejdet, så det nogenlunde er de samme medarbejdere, der kommer ud til borgerne.
- Man er blevet bedre til det. Derfor er det også underligt at se en ældre, næsten blind dame på 91 år få besøg af 16 forskellige plejere på to døgn. Det er en helt urimelig og forældet tankegang hos ledelsen.
Kommune: Man kan ikke undgå flere forskellige plejeansatte
Hos Hillerød Kommune afviser sundhedsdirektør Vibeke Abel, at der er problemer med ledelsen i sundhedsplejen.
- Vi prøver altid at gøre det så optimalt som muligt. Man kan ikke undgå, at der af hensyn til vagtskemaer, ferie og sygdom vil komme forskellige ansatte ud. Det, der er opgaven, er selvfølgelig at sørge for, der kommer det antal, der er behov for og ikke flere, siger Vibeke Abel.
Selvom hun er ked af, at den 91-årige Esther Teglhus føler sig utryg ved de mange forskellige plejere, der kommer i hendes hjem, så kan hun ikke love, at antallet vil blive lavere.
- Hvis man skal have hjælp 24 timer i døgnet og af forskellige fagligheder, så vil man uvilkårligt være udsat for, at der kommer flere forskellige hjælpere i hjemmet, siger Vibeke Abel.