Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

FOA-boss langer ud efter Huggenberger

Østre Landsret har tager hul på appelsagen om den tidligere LO-næstformand Tine Aurvig Huggenbergers ret til pension fra LO.

11. nov. 2011 kl. 15:18 og
Start et spil på Spigo.dk
Spil
Tine Aurvig-Huggenberger vandt første runde i 2010. Nu er pensionssagen for Østre Landsret.
Tine Aurvig-Huggenberger vandt første runde i 2010. Nu er pensionssagen for Østre Landsret. Foto: Jens Dresling / POLFOTO
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen

"En møgsag."

Sådan betegner FOA-formand Dennis Kristensen ankesagen om tidligere LO-næstformand, Tine Aurvig-Huggenberger, der i disse dage er for retten i Østre Landsret.

Sidste år fik Tine Aurvig-Huggerberger medhold i byretten i sit krav om pension fra LO.

Hun kræver en pension på to tredjedele af sin slutløn på 740.000 kroner. Det betyder, at hun samlet set har et pensionskrav på op mod otte millioner kroner.

Dennis Kristensen er rystet over, at Tine Aurvig-Huggenberger vil rejse millionkravet. Men han er også rystet over LO.

"De pensionsordninger, man i tidernes morgen skruede sammen i LO, er så lukrative, at man kan holde op 18 år før, man skal pensioneres og stadigvæk få pension for de 18 år, hvor man samtidig er ansat et andet sted, hvor man også får pension. Det er for voldsomt i mine øjne," siger Dennis Kristensen til Newspaq.

Reglerne for LO-pension er lavet om for dem, der er ansat efter 2003, men stramningerne gælder altså ikke den tidligere LO-næstformand.

Dennis Kristensen mener, at sagen skader LO.

"Det giver LO et renomme af, at vi bare rager til os, og at der er guld at hente, hvis man søger en karriere i fagbevægelsen. Og samtidig får vi fastslået, at vi er amatører når vi skal beskrive pensionsordninger internt i LO, på trods af, at vi laver pensionsordninger for medlemmerne," siger Dennis Kristensen.

Tine Aurvig-Huggenberger arbejder i dag i kommunikationsbranchen. Hun tabte for fire år siden kampen formandsposten i LO til Harald Børsting.

Afgørelsen ventes at falde om en måneds tid.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
DEBAT OM ARTIKLEN
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
11.11-2011 | 15:56 af Jørgen Mouritsen
Jeg er som mangeårig fællestillidsmand indenfor LO-området fuldstændig enig med
Dennis Kristensen, som jeg iøvrigt anser som en særdeles klarsynet faglig tillidsmand.
Nu hvor jeg er pensioneret har jeg tid til at følge hvad der sker i fagbevægelsen.
Jeg har tidligere gjort opmærksom på, at Tine er en direkte pamper - hun var aldrig synllig i det fagpolitiske
arbejde. For at sige det rent ud som LO-medlem - hun var ikke og er ikke pengene værd.
Hun var en direkte fuser.
 
 
11.11-2011 | 21:56 af Peter Kirkeby
Man kan mene hvad man har lyst om Tine - men det er vel OK at hun gør krav på at hendes tidligere arbejdsgiver lever op til den kontrakt der er forhandlet? Som tillidsmand, ville jeg kæmpe for hendes ret.
Jeg sympatiserer ikke med Tines fremfærd - men jeg synes det er ok at hun kræver hvad hun kontraktligt har ret til. Til gengæld er der god grund til at LO's jurister og LO's formandsgruppe gør sig umage med at udvikler nogle anstændige, rimelige og fornuftige kontrakter i fremtiden.
Ret skal være ret!
 
12.11-2011 | 12:48 af Jørgen Mouritsen
Kære Peter - jeg er fuldstændig enig med dig i dine synspunkter - i særdeleshed, at de skal gøre sig umage
med at udvikle rimelige kontrakter.
Det tror jeg også sker med Haralt Børsting ved roret.
Jeg har arbejdet meget sammen med Harald i mit faglige arbejde.
Og jeg er ikke i tvivl om at han har fingeren på pulsen.
I øvrigt er jeg enig med dig i dit indlæg.
 
 
11.11-2011 | 19:28 af Henrik Kristensen
Det er alle sammen da uden nogen undtagelse.

Den hvide kanin
 
 
11.11-2011 | 19:31 af Henrik Kristensen
godt jeg kom ud af mit forbund, jeg tog ikke fejl! en hver er sig selv nærmest, og kan man rage til sig så gør man det, det er set så mange gange nu, så er man klog så sætter man de penge man betaler til forbundene ind på en lukket konto, og vupti så er der lige pludselig lidt mere til ens egen pension, vil man gå med livrem og seler finder man lige en billig fagforening bla. det faglige hus som koster 100,00 kroner om måneden, og så har man advokathjælp hvis det lige skulle gå så galt på ens job,
ja du spare 5340,00 om året lige ind på din egen opsparingskonto og lad os sige du så først går på pension som 67 årig og starter med at betale når du er 18 år så er der lige 49 år x 5340 = 261,660,00 + renter lige til at forsøde den pension med og så slipper man for at se hvordan dem der er sat til at forhandle for dig formøbler dine penge på højt belagt smørebrød og tilskud til socialdemokraternes valkamp hotelophold osv. osv.
Men det faglige hus koster 66,00 uden heltidsforsikring og med 100,00 om måneden.
Den Hvide kanin
 
 
11.11-2011 | 21:49 af Peter Kirkeby
Du har formentlig heller ikke en brandforsikring? for du kan jo bare sætte pengene ind på en genopbygningskonto - ikke sandt?
Det faglige hus er en god forretning for Johnny Nimm og intet andet.
Det er ikke en fagforening - de har ingen overenskomster - de har ingen forhandlingsret.
At du udstiller din egoisme og mangel på solidaritet er OK og din privatsag - men at du tror at faglige sager altid ordnes gennem advokater udstiller den mangel på viden fra den virkelige verden.
Jeg håber at du ikke får brug for en faglig organisation - for da er du ilde stedt.

Men det er dit valg.
 
11.11-2011 | 22:12 af Henrik Kristensen

Peter jeg har forsikret alt hvad jeg har kært! kan du forstå den, jeg skal ikke, og vil ikke fodre de gribe, og jeg har slet ikke den politiske indsynsvinkel som de savler over, og det der kammerateri er til at kaste op over, tro mig skulle jeg nogen sinde komme i den situation hvor jeg ville miste mit job så skal jeg nok selv klare ærterne, og som jeg altid har sagt skal det gå galt så lad det gå galt, men fagforbund dem har jeg fået nok af i de 38 år hvor jeg har været medlem af 3F og deres kæmpeforbrug af vores kontingent penge.
Den hvide Kanin
 
 
11.11-2011 | 21:11 af X X
Nu må jeg le ;-)))
Citat: ...... som jeg iøvrigt anser som en særdeles klarsynet faglig tillidsmand.
Citat slut.

Ja, det skal jeg love for. Tanken om hvem, der er til for hvem inden for ældreplejen, er ikke fjern. Tag blot eksemplet fra pressen i dag om et plejehjem på NordFyn, hvor en gammel dame må skille sig af med sit kære eje et lille bord til alle familiebillederne, af hensyn til Dennis K's medlemmer.
Skamme sig no'et så grusomt!!!
 
11.11-2011 | 21:26 af Carsten Hansen
Hvis man har ret til en stor pension, skal man så give afkald på den af hensyn til den offentlige mening ? Det er der da ingen mennesker der vil gøre. Det er kun mennesker som ikke selv har en sådan pension på spil, som i deres hellighed mener at man lige skal undlade at modtage de penge man har ret til.

Voldsomt urealistisk.
 
11.11-2011 | 21:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.11-2011 | 21:57 af Henrik Kristensen
Det er ikke kravet om pension det her drejer sig om det er moral, men det kender de ikke til i forbundene de er kun sig selv nærmest, og om hun har krav på 8 millioner skal være hen i det usagte, men som jeg ser det, har hun ikke selv tjent de penge, så derfor vil jeg sige det er grådighed, havde hun arbejdet for de penge, så havde sagen været en anden, men som jeg ser det så skal der virkelig nået fra hånden før de penge er tjent hjem, en lønmodtager når aldrig at tjene 8 millioner på et helt arbejdsliv, så skal så sådan en skrankepave have tildelt 8 millioner oven i den løn hun har fået gu skal hun ej, og det her er sku ikke nået med misundelse at gøre men alm. Moral.
Gud ved om de mennesker helt har glemt hvem de arbejder for og hvor svært nogen af medlemmerne har det i dagligdagen med at få det hele til at hænge sammen, og så skal man læse om sådan en skrankepave for ikke at tale om hende gammel kollegager der sparker til hende, og så tanken om at det er de mennesker der skal hjælpe dig når du er i nød, fuck dem, jeg kan kun gentage mig selv, se at få meldt jer ud af det fagfortagende, og det kan ikke gå for stærkt.
Godt jeg er ude af mit fagforbund! magen til grådighed skal man sku lede længe efter.
Den Hvide Kanin
 
 
11.11-2011 | 22:08 af Peter Kirkeby
Moral er godt - er dobbelt moral - dobbelt så godt?
For den rene er alting rent? - For den hvide kanin er alle andre sorte?

Din grådighed, har bestemt at du ikke vil betale for at fællesskabet forhandler en overenskomst der sikre dig ordentlige løn og arbejdsforhold - så derfor har du valgt at støtte Johnny Nimm i det Faglige hus - som ikke er en demokratisk organisation og som ikke kan forhandle din overenskomst.
Da du ikke er medlem af en rigtig fagforening - hvordan kan du så tillade dig at blande dig i en demokratisk fagforenings indre anliggender?
- for den rene er alting snavset?
 
11.11-2011 | 23:15 af Henrik Kristensen
Peter jeg er ikke rigtig sikke på at du er den rette til at dømme om hvad der er rigtigt eller forkert, jeg er ikke grådig men død træt af at høre om hvordan mine penge bliver brugt uden jeg har den mindste indflydelse på det! derfor mit valg at skifte til det faglige hus, jeg har haft korrespondance med 3Fs formand Poul Erik Christensen angående de 5 millioner som han og nogen af medlemmerne lige mente der skulle skydes ind i socialdemokraternes valkamp, det er en af de ting jeg er fornærmet over! Og ikke nok med det Poul var total lige glad med mine synspunkter med at man skulle tilgodese alle medlemmerne og ikke kun nogen få der lige mente at socialdemokraterne skulle ind og køre Danmark i sænk.
Da jeg endelig havde brug for mit forbund pga. mobning på mit forrige job, fik jeg bare at vide at det nok var min egen skyld, og det havde jeg betalt til i 35 år, der er kun en ting at sige, glem det der med solidaritet der høre fortiden til i sovjet da min morfar kæmpede for en ordentlig behandling og løn på arbejdspladsen, men der er stadigvæk medlemmernes fagforening og kontingentpenge, det glemmer dem der er sat til at styre de ting bare, derfor har jeg taget det valg at gå enegang sammen med flere hundrede tusinde andre over i et andet forbund, så forbunden må jo nok gøre nået pisser folk af tror du ikke Peter?
Og til sidst hvordan skulle jeg være solidarisk med dig Peter, da du bliver i et forbund der kun har en ting på dagsorden, og det er at pisse sine medlemmer af og hyppe deres eget skind, som vi ser her med Tine Aurvig-Huggenberger så lad det der solidaritet ligge det er et meget slidt ord.
Den Hvide Kanin
 
 
12.11-2011 | 09:01 af Peter Kirkeby
Din bitterhed over at du føler dig dårligt behandlet, kan man ikke tage fejl af. I en demokratisk forening kan du gennem deltagelse i møder og i de parlamentariske forsamlinger, som generalforsamlinger - gøre din indflydelse gældende - det gjorde din morfar - men det har du valgt fra, og det er fair nok.
Når 3F har valgt at støtte politiske partier, sker det på baggrund af demokratiske beslutninger truffet gennem de respektive forsamlinger.
Hvis du anerkender demokratiet - må du nødvendigvis anerkende de beslutninger flertallet træffer - dette gælder også ved Folketingsvalg.
Det modsatte af demokratiet - virker for mig mere skræmmende
Den lille hvide kanin er et byttedyr og er derfor nemme at skræmme.
 
13.11-2011 | 12:01 af Henrik Kristensen
Peter Kirkeby
Jeg vil heller betale til Johnny Nimm i det Faglige hus, end jeg vil pumpe penge i et fagforbund, som sider og smøre hinandens hænder, og kun tænker på hvordan man nu malker medlemmernes kasse igen til egen fordel. Og kald du bare det grådighed at jeg ikke vil betale til fælleskabet , jeg vil heller kalde det sund fornuft , at fravælge forbundet, og deres pamper som pumper penge ind i socialdemokraternes valkamp, dit fagforbund skal virkelig begynde at nytænke for at forsætte deres virke som fagforbund og holde på medlemmerne , for som jeg ser det lige nu er der en vil flugt ud af fagforenings huset.
Det skulle være så godt for os arbejder at være tilhænger af socialdemokraterne, men deres falske valgløfter og alle de skatter de pålægger os dansker er ikke lige populært alle stederne, jeg syntes at vi er plaget nok af skatter og afgifter, men dem der stemmer på dem må jo have råd, selv om mange af dem ingen gang har råd til dagen af vejen, så er det klogskab og sammenhold du søger, for så skal du nok begynde at revidere din tankegang, og søge andre græsgange, for forbundene arbejder ikke for dit bedste! Men de vil flå os stakkels skatteplagede Dansker i skat og afgifter.
Du skriver at jeg ikke kan tillade mig at blande mig i hvad forbudne laver, jeg mener nok at jeg har betalt for min bilet til al den kritik jeg ellers måtte have, jeg har betalt 38 år til de pampere, så jeg vil blive ved med min kretiske holdning til fagforbundne, lige ind til de fatter budskabet og begynder at lytte til sine medlemmer og deres forbrug af medlemmernes penge til sine ansatte, for ikke at tale om deres egen pensioner, og støtten til et parti som allerede er på vej ud igen, tænk at 3F lige valget at bruge 5 millioner af medlemmernes Penge på den døgnflue til Helle T og hendes medløbere ,det er ikke bare forfærdeligt men forbandet svinsk, og dem der er forgangsmænd for den støtte burde have lov til at tilbagebetale hver en øre til medlemmernes fagforeningens kasse.
Du skriver at jeg er sort! som jeg forstår som ikke stueren! og der må jeg give dig ret jeg er en frihedskæmper, og kæmper for et Danmark uden folk, der lukrere på svages surtfortjente lønkroner, og når behovet er der så griner de af dem der har givet dem fodre igennem mange år, så glem det der kammerateri og rød front det høre fortiden til og her i nutidens fagforbund kæmper de kun for sig selv og deres egen alderdom med pension til følge, det er det du kæmper for.
Den Hvide Kanin
 
 
12.11-2011 | 03:30 af Gordon Shumway
Henrik Kristensen

Faktum er at du i gennem det faglige arbejde som LO fagbevægelsen udføre har en ret til 5 ugers ferie (Stort set alt udvidelses at ferieloven er sket ved overenskomstforhandlinger gennem tiden), 5 Feriefridage, ret til barsel, pension, sygeløn, efteruddannelses, forskudstidstillæg, m.m.

Dette arbejde finansieres gennem det kontingent som man betaler til sin fagforening - Ved ikke at være med til at betale svækker men den Danske model og man kan vel godt tillade sig at sige at du godt vil nyde de goder som LO fagbevægelsen har forhandlet sig frem til, men du vil bare ikke være med til at betale.
 
12.11-2011 | 10:19 af Jens-Jørgen christensen
Det er morsomt at alle de fhv LO medlemmer,har så stor
lyst til at skrive til Avisen .dk når de er så glade over de har
forladt LO familien,"normalen er da at man holder sig væk"
fra den familie man hader så meget,Avisen .dk er jo et medlem
af den forhadte familie.
 
12.11-2011 | 10:58 af Ib Bergholz
Bravo Jens-Jørgen!
Det må da være den afsluttende kommentar på alt det vrøvl, der er kommet fra de " frafaldne "
 
12.11-2011 | 11:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.11-2011 | 11:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.11-2011 | 11:36 af Henrik Kristensen
Det værste er at i har ret med demokrati osv. osv.
Men man har ret til at sige fra når der ikke er mere at hente, og dem man har sat til at forhandle for sig ikke lever op til de krav man forventer af dem, lige som i gammel dage da man begyndte at lave foreninger, så stod man også sammen, det er lige det der er ved at ske igen der er bare nogen der syntes at fagforeningerne er blevet for store pengemaskiner, 445,00 om måneden for at være med i et forbund er faktisk mange penge, og især når man ikke har fradrag for hele beløbet mere, men i ret i at de tiltag som forbundet fortager sig er vedtaget på demokratisk vis, men i min verden er vi så forskellige i vores holdning til politik! så her må man tænke på alle medlemmerne, altså støtter man nogen så støtter man alle når det er politik vi taler om, eller også holder forbundet trynen væk fra politik, og koncertere sig om medlemmernes arbejdspladser, og forbedre bla. Stredes, mobning, og sørge for at sikkerhed er i orden osv.
Man skal huske på, at vi alle betaler lige til forbundene, så skal vi også behandles lige alle sammen, for som jeg ser det lige nu, er man delt op i stueren! og ikke stueren, og hvem siger at det ikke er på tide at forbundene revidere deres arbejde for medlemmerne, vi lever i år 2011 og snart 2012, og for mig at se så er forbundne ikke kommet til år 1950 endnu, hvem siger at der ikke er plads til forbund der tænker anderledes, og arbejder mere målrette for sine medlemmer, lige som skoler der skiller man også sine elever op i betalende grupper og ikke betalende, der er kristne skoler, muslimske skoler, katolske skoler, osv. Det er der plads til ikke? Men når vi taler om forbund! så er man kun inde i varmen hvis det lige er et forbund der er startet før år 1900, men i min verden skal der nytænkning til nu, 8 millioner i pension gud fader bevares, er det det vi skal støtte? og er det så godt at det er hver at kæmpe for? ikke i min verden! så heller prøve at forny sig! og det er her med gjort ved min udmeldelse at 3F som jeg har været medlem af i 37 år.

Den Hvide Kanin
 
 
12.11-2011 | 11:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.11-2011 | 23:13 af hans andersen
"Det giver LO et renomme af, at vi bare rager til os, og at der er guld at hente, hvis man søger en karriere i fagbevægelsen"

"941.990 kroner" er, hvad han tjener!

Hvad med at samtlige fagforeningsmænd m/k tjente en løn, der var gennemsnittet af medlemmernes løn?

Så ville snakken om pamperi forstumme!

Selvfølgelig skal fagforeninger holde sig langt væk fra partipolitik!

Selvfølgelig skal man lade være med at bruge medlemmernes penge til andet end forhandling af løn og arbejdsforhold!
 
 
13.11-2011 | 14:44 af Jørn S. Jacobsen
Huggenberger forklarer, hvorfor medlemmerne kvitter de gamle fagforeninger.
 
15.11-2011 | 12:14 af Jørgen Pedersen
Det eneste Huggenberger forklarer er, hvorfor hun ikke blev valgt til formand.

LO- klarede allerede for 4 år siden - på den i øvrigt demokratiske kongres - alle løn og pensionsforhold, tilpasset en moderne tid.
 
09.12-2011 | 14:57 af janne christensen
Mon ikke der er en grund til at folk undgår fagforeningerne ? Man skal ikke have gået ret lang tid i skole for at gennemskue de griske pappenheimere. - Og hvad gør de for medlemmerne ? R.. og nøgler. - Ublu høje kontingenter for 0 og en f..
Fagforeningerne og politikerne er èt fedt til at rage til sig og skride med folks hårdt tjente penge.
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites