Flymyndighed foreslår nye sporingsregler for rutefly
Passagerfly skal melde deres position med 15 minutters mellemrum, foreslår luftfartsagentur.
Papirfly hænger foran en plakat til minde om passagerer om bord på det forsvundne MH370. Flymyndighed lægger op til, at der skal indføres nye sporingsregler. Arkivfoto
Papirfly hænger foran en plakat til minde om passagerer om bord på det forsvundne MH370. Flymyndighed lægger op til, at der skal indføres nye sporingsregler. Arkivfoto Foto: Vincent Thian/AP


Passagerfly verden over skal fremover informere om deres position i luften hvert 15. minut. Det foreslår FN's civile luftfartsagentur (Icao). Forslaget skal drøftes på en konference om luftfartssikkerhed næste måned i Canada.

Bliver forslaget vedtaget, kan den nye regel træde i kraft i nær fremtid, fordi den ikke kræver indførelse af ny teknologi på flyene, siger en talsmand for Icao.

Mysteriet med det passagerfly fra Malaysia Airlines, som i marts sidste år sporløst forsvandt, skabte debat om, hvorvidt overvågningen af passager- og fragtfly skal skærpes.

Flyet, MH370, forsvandt på vej fra Kuala Lumpur til Beijing med 239 personer om bord. Det menes at være styrtet ned i den sydlige del af Det Indiske Ocean.

- MH370 understreger behovet for at forbedre sporingen af fly. Vi kan ikke lade endnu et fly forsvinde, sagde Tony Taylor, direktør for Det Internationale Lufttransportforbund, (Iata), i kølvandet på ulykken.

Iata nedsatte derefter en arbejdsgruppe, der i december anbefalede, at luftfartsselskaber senest om 12 måneder skal begynde at tjekke deres flys positioner med 15 minutters mellemrum.

Men arbejdsgruppens forslag mødte modstand internt hos Iatas ledelse, der mener, at flyselskaberne skal have en længere tidsfrist.

Forslaget fra Icao, der altså er enslydende med det, som arbejdsgruppen hos Iata fremlagde, skal nu drøftes på en stor sikkerhedskonference i Montréal i Canada i næste måned.

- Hvis medlemslandene bliver enige om standarden, så vil de på konferencen også blive spurgt om, hvor hurtigt de forventer, at den bliver indført, siger Anthony Philbin, talsmand for Icao.

Mange fly er i forvejen udstyret med sporingssystemer, som via satellit kan informere om flyenes position. Men systemerne er ikke altid slået til, og nogle steder, blandt andet i nærheden af polerne, er der huller i satellit-dækningen.

/ritzau/Reuters

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.