Staver du som en brækket arm? Du kan sagtens blive dansklærer alligevel.
Kommende dansklærere bliver undervist på et alt for lavt fagligt niveau, og de får kun bedømt deres skriftlige præstation sammen med den mundtlige. Sådan lyder kritikken fra Torben Mundbjerg, som er formand for Dansklærerforeningens sektion for læreruddannelsen, skriver Kristeligt Dagblad.
Esben Lunde Larsen (V), som er uddannelses- og forskningsminister, slår fast at kommende lærere skal beherske deres fag både skriftligt og mundtligt, og at Venstre vil have en national sprogstrategi.
Men løsningen er ikke at dumpe flere studerende eller en rigid fokusering på stavning og kommaer, mener Christian Dalby, som er formand for Lærerstuderendes Landskreds. Derimod skal det skriftsproglige område af uddannelsen styrkes mere mere tid og mere sammenhængende undervisning, siger han til Kristeligt Dagblad.
Her er nogle af de pinlige eksempler på kommende dansklæreres stavefejl:
- "Han lære ikke nok i skolen": Manglende nutids-r er en klassisk fejl.
- "Der er koldt i klasse værelset": Nej. Men der er måske koldt i klasseværelset. Uvanen med at snige et malplaceret mellemrum ind i sammensatte navneord har bredt sig - muligvis fordi ordene typisk deles på engelsk, og fordi mobilordbogen ofte også insisterer på at dele lange sammensatte ord.
- "Nog": En fejl, der heldigvis er sjælden, men tidligere censor Bjarne Købmand Petersen var ude for en kommende dansklærer, som ikke kunne stave til "nok".
- "I klassen der er dansk undervisning er der mange ting på spil som der også vedrøre andre fag som har for få timer som det ofte har været diskuteret i medierne og folkeskolen og tilsvarene – oss i min egen praktik.": Dette er et konkret (og lidt skræmmende) eksempel fra en eksamensopgave, som Bjarne Købmand Petersen har rettet.
Se flere lærerbøffer på kristeligt-dagblad.dk.