Nu kommer der en ny knap på flaskeautomaten nede i din lokale Lidl-butik. Et tryk på den sender dine flaskepenge af sted til børneafdelingen på det nærmeste hospital.
Mellem sygeplejersker og læger i hvide kitler kan børnene nemlig også møde én af de knapt 40 hospitalsklovne, som ugentligt besøger indlagte børn på landets børneafdelinger.
- Hospitalsklovnene er jo en mindre forening, og vi vil gerne være med til at øge deres synlighed, for vi synes, deres arbejde er rigtig vigtigt, siger Rikke Brandes, kommunikationschef i Lidl, til Ritzau Fokus.
Netop den øgede synlighed, Danske Hospitalsklovne får med Lidl som hovedsponsor, kommer til at betyde en verden til forskel for organisationen, mener direktør Kenneth Øhrberg.
- Lidl går jo ind og gør os synlige i deres butikker, og det betyder næsten lige så meget som pengene. Vi er jo en lille velgørende organisation, og vi har svært ved at gøre os synlige på samme niveau som Røde Kors, Kræftens Bekæmpelse og de andre store, siger han til Ritzau Fokus.
Samarbejdet rækker da også langt længere end en knap på en flaskeautomat. Lidl er blevet hovedsponsor i en periode, der foreløbigt strækker sig over tre år.
- Vi har flere ting i støbeskeen, større og mindre aktiviteter, som vil blive lanceret løbende, så vi derigennem løbende får synliggjort samarbejdet, siger Rikke Brander.
Hospitalsklovnene får et fast beløb i sponsorat, de selv kan disponere over, men den indsamlede flaskepant fra de knapt 100 danske Lidl-butikker er øremærket det nærmeste hospital. Det er et helt bevidst valg fra begge parters side.
- Måske har de selv haft børn eller børnebørn, der har været indlagt, og har dermed stiftet bekendtskab med den lokale hospitalsklovn. Det bliver mere nærværende, siger Rikke Brander.
Også Kenneth Øhrberg håber på et særligt resultat på grund af den lokale vinkel, initiativet har.
- Vi ved fra andre supermarkeder, der også giver kunderne mulighed for at donere pant, at man mest giver småbeløb på 5-6 kroner. Er det 20 kroner, beholder man det selv. Det håber vi, at vi kan lave om på ved at gøre det lokalt. Så er det jo lige pludselig naboens børn, siger han.
Hospitalsklovne er blandt andet særligt uddannet til at være opmærksomme på, hvornår det er tid til at trække sig, hvis børnene ikke har lyst. Videre kan de også snakke alvorligt med barnet, hvis der er behov for at tale med en voksen om emner, der kan være svære at tale om.
Man kan også støtte hospitalsklovnene ved at deltage i Klovneløbet, der holdes i 45 byer landet i løbet af juni måned. Læs mere på danskehospitalsklovne.dk.
Fakta: "velgørenhedsknappen"
Coop-Danmark har ligeledes en "velgørenhedsknap" på flaskeautomaten i deres butikker (Kvickly, SuperBrugsen, Irma og Fakta). Det blev i 2014 til knap 5,9 millioner kroner til Børns Vilkår og Care Danmark.
Ifølge tal fra Børns Vilkår svarede det til en donation på mellem 0,7-1,4 kroner per kunde ved flaskeautomaten.
Tidligere har Coop Danmark doneret flaskepanten til henholdsvis WWF Verdensnaturfonden og Red Barnet. I 2010 blev det til 8 millioner kroner til deling.
Hos Folkekirkens Nødhjælp står man selv for at samle panten på henholdsvis Roskilde Festival og Smukfest. De har før fået flaskepenge fra Coop Danmark sammen med Unicef.
Danskernes interesse for at donere deres flaskepant har været støt faldende siden 2012.
Lidl-butikkerne laver nu "velgørenhedsknap" på deres flaskeautomater i samtlige 97 butikker. Pengene går til Danske Hospitalsklovne foreløbigt i en periode på tre år.
Kilde: Coop, Børns Vilkår, Lidl, Kristeligt Dagblad, Politiken
/ritzau/FOKUS