Flad bagdel? Sådan får du den til at stritte
Det er en rigtig god idé at få trænet bagdelen, hvis du sidder meget ned.
Når enden er go ... Og det er den da her.
Når enden er go ... Og det er den da her. Foto: SCANPIX arkiv


Af redaktionen, SØNDAG, Aller Media

Hvis du også er en af dem med et kontorjob, som sidder meget ned og nærmest hver dag føler, at dine balder bliver fladere og fladere, så er der hjælp at hente.

Tricket er nemlig at sørge for at træne dem.  Hanna Tómasdóttir, der er fysioterapeut og osteopat, forklarer her, hvorfor det går så hårdt ud over balderne, når du sidder meget ned:

- Den mekaniske belastning af fedtcellerne, når vi sidder meget ned eller ligger, resulterer i øget dannelse af fedt, de såkaldte triglycerider. Vores fedtceller producerer faktisk helt op til 50 pct. mere fedt, hvis vi udsætter dem for længere perioder med fysisk inaktivitet eller stillesiddende adfærd, og det går ud over det område, hvor den mekaniske belastning er størst. Når vi sidder meget ned, er det altså vores balder, der bliver mekaniske belastet, forklarer hun til SØNDAG.

Her er de første tegn på knogleskørhed, du skal være opmærksom på: Se dem på Soendag.dk

Styrker også ryggen

Bagdelen bliver dog ikke udelukkende flad af, vi sidder meget på den. Her spiller manglende styrketræning nemlig en rolle. Og det især den store baldemuskel, gluteus maximus.

Stærke baldemuskler er i øvrigt med til at understøtte rygsøjlens funktion samt at aflaste den. Hanna Tómasdóttir anbefaler squats eller knæbøjninger.

Boost din forbrænding og tab op til fem kilo på to uger: Se mere på Soendag.dk

- Stå med ca. hoftebreddes afstand mellem fødderne, fødderne peger ligefrem. Strut godt bagud med numsen, bøj ned til ca. 90 grader i begge knæ og sørg for, at knæene bøjer lige ud over fødderne – gerne over anden-tredje tå. Så belaster du ikke dit knæ forkert. Hold ryggen rank under øvelsen. Rejs dig op igen, og gentag 15-20 gange, og lav tre serier. Derefter kan du i stående stilling dreje ryggen og hovedet ud til siden, så langt du kan. Hold positionen i 30 sekunder, skift til modsat side og gentag, lyder rådene fra Hanne Tómasdóttir.

Bliver du fed af havregryn? Få svaret på Søndag.dk

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.