Fitness og telefon: Her er de 10 mest populære frynsegoder
Den økonomiske krise har medført beskedne lønstigninger de senere år. Til gengæld vinder personalegoder som fri telefon og fitness frem.
Djøf kortlægger hvert år omfanget af personalegoder blandt de privatansatte medlemmer, og undersøgelsen viser, at der er gode muligheder for at supplere den faste løn med forskellige former for personalegoder f.eks. fitness.
Djøf kortlægger hvert år omfanget af personalegoder blandt de privatansatte medlemmer, og undersøgelsen viser, at der er gode muligheder for at supplere den faste løn med forskellige former for personalegoder f.eks. fitness. Colourbox


Skal du snart til lønforhandling med din chef, er det godt på forhånd at vide, hvilke muligheder der er for frynsegoder.

Listen over personalegoder er lang, og cheferne er generelt søde til at forkæle deres medarbejdere med fri telefon, hjemmecomputer og fitnessordninger.

Det viser nye tal fra juristernes og økonomernes forbund, Djøf.

Mens 75 procent af de privatansatte djøf'ere har fri telefon, har 67 procent en privat sundhedsforsikring. Tre ud af 10 har desuden en wellness-ordning, der dækker eksempelvis fitness eller massage. For alle tre frynsegoder er der tale om en lille vækst i 2014 i forhold til året før. Se hele listen i boksen til venstre.

Ifølge lønforhandlingschef i Djøf, Helene Rafn, er frynsegoder en god måde at supplere den faste løn.

- Pengene er små ude i virksomheder, så der er ikke meget at komme efter ved den årlige lønforhandling. Derfor er det som medarbejder vigtigt at være bevidst om alternative til den faste, varige løn, siger hun til Newspaq.

Avisen er i alles interesse

Mange personalegoder er også til arbejdsgiverens fordel. Derfor er de relativt lette at få igennem, siger Helene Rafn.

- Det kan være et avisabonnement. Det er i virksomhedens interesse, at medarbejderne kan orientere sig hjemmefra og ikke skal bruge den første halve time på jobbet. På samme måde med telefon, computer og internet. Det udvider arbejdsgiverens mulighed for at komme i kontakt med medarbejderen. Samtidig er det en fordel for den ansatte, der f.eks. kan gå tidligt en dag for at hente børn og arbejde videre derhjemme, siger hun.

Headhunter og administrerende direktør for Mercuri Urval, Christian Kurt Sørensen, bekræfter, at danske virksomheder efter en krisetid igen er blevet mere rundhåndede med fryns.

- Fryns er noget af det første, der ryger i en krisetid, men vi er ikke længere i krise. Det går fremad med beskæftigelsen, og rigtig mange virksomheder klarer sig godt. Derfor ser vi også, at frynsegoder er i lille vækst, siger han til Newspaq.

Christian Kurt Sørensen mener dog, at man kan diskutere, om fri telefon, hjemmecomputer og sundhedsforsikringer virkelig er fryns eller et nødvendigt arbejdsredskab.

- For virksomheden er det en klar fordel, at medarbejderne kan arbejde hjemmefra, for så arbejder de mere. Og sundhedsforsikringen gør, at medarbejderen kommer hurtigere tilbage efter f.eks. en operation, siger han.

 

Newspaq

Top 10 over privatansatte djøf'eres personalegoder

 

Fri telefon: 75 procent

 

Hjemmecomputer: 70 procent

 

Betalt internet: 61 procent

 

Sundhedsforsikring: 67 procent

 

Ekstra fridage: 56 procent

 

Ekstra ferie: 31 procent

 

Wellness-ordning: 30 procent

 

Avisabonnement: 24 procent

 

Fri bil: 10 procent

 

Kontingent til foreninger: 9 procent

 

Kilde Djøf (2014-tal)

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.