En undersøgelse, som YouGov har lavet for metroxpress, viser, at hele 80 procent af danskerne synes, det er irriterende at blive stoppet af en 'facer', og 70 procent prøver decideret at undgå dem.
Hos Isobro, der er indsamlingsorganisationernes brancheorganisation, og som både Amnesty og Care - som metroxpress testede på - hører under, forklarer man, at sælgerne kun bør stoppe de folk, der ser tilgængelige ud.
Avisen var på gaden og testede, hvor pågående facerne er. Her blev den udsendte stoppet på trods af, at vedkommende havde høretelefoner på og hovedet helt nede i sin telefon.
Men det er ikke nødvendigvis en adfærd, der kan tolkes som om, at man er utilgængelig, siger Robert Hinnerskov, der er generalsekretær i Isobro.
- Jeg kan ikke slå op i vores retningslinjer og sige, at når folk kigger ned i mobiltelefonen eller går med høretelefoner på, så må man ikke stoppes. Jeg opfatter ikke, det er en adfærd, der entydigt siger mig, at man ikke vil afbrydes. Alle sms'er og bruger høretelefoner, og jeg synes, det signalerer, at 'jeg er i gang med noget, men jeg kan da godt lige afbrydes kort', siger han til avisen.