Fingerringe pynter på Pandoras omsætnings-udsigt
Efter kvartal med højeste omsætning nogensinde kan Pandora sætte forventningerne i vejret til årets omsætning.
Pandora venter nu at omsætte for mere end 11,5 mia. kroner mod tidligere ventet 11 mia. kroner.
Pandora venter nu at omsætte for mere end 11,5 mia. kroner mod tidligere ventet 11 mia. kroner. Foto: GREGERS TYCHO/POLFOTO


Efter en sensommer med gang i butikkerne for smykkeselskabet Pandora, kan selskabet sætte forventningerne i vejret til årets omsætning.

Pandora venter nu at omsætte for mere end 11,5 milliarder kroner mod tidligere ventet mere end 11 milliarder kroner, oplyser selskabet til fondsbørsen.

Ifølge selskabets topchef Allan Leighton kommer opjusteringen efter et stærkt kvartal med højeste omsætning og driftsresultat for Pandora nogensinde, og der er et særligt smykke, der stråler i regnskabsbøgerne.

- Alle regionerne klarede sig fortsat godt, drevet af udvidelsen af vores butiksnetværk, bedre eksekvering i butikkerne og fortsat attraktive produkter.

- Endvidere er resultatet af vores fokus på ringe særligt opmuntrende, og vi oplevede næsten en fordobling af salget i denne kategori i 3. kvartal, siger han i regnskabet.

Den samlede omsætning for juli, august og september landede på 2,8 milliarder kroner, og det svarer til en vækst på 26,2 procent i forhold til samme kvartal i 2013. Driftsresultatet (EBITDA) landede lige over en milliard, mens resultatet før skat landede på 906 millioner kroner.

Det er blandt andet salget af ringe, der er med til at sende omsætningen i vejret hos Pandora. Selskabet har øget salget af fingerringe, og da ringene typisk sælges til en højere gennemsnitspris end selskabets andre smykker, pynter det på regnskabet.

Pandoras gennemsnitlige salgspris steg således fra 133 kroner i tredje kvartal 2013 til 145 kroner i samme måneder i år.

De første ni måneder af 2014 gav en omsætning på knap otte milliarder kroner i Pandora, og det gav et resultat før skat på 2,6 milliarder kroner.

Pandora sælger smykker i mere end 80 lande, og det er fortsat i Europa, at der sælges flest smykker.

Salget i Europa skabte en omsætning på lige omkring 1,3 milliarder kroner alene i tredje kvartal, mens regionen Americas, der domineres af det amerikanske marked, havde en omsætning på næsten 1,2 milliarder kroner. Asien-Stillehavs-divisionen omsatte for 345 millioner kroner.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.