For 10-12 år siden vakte et VISA/dankortgebyr på 50 øre per transaktion ramaskrig hos forbrugerne.
Vi kunne simpelthen ikke forholde os til, at der røg et ekstra "0.50" på i terminalens display - uanset om vi havde købt et fjernsyn til 4000 kroner eller en liter mælk til fire kroner.
Politikerne fik kolde fødder og droppede hurtigt 50-øren igen, og i dag er vi vant til, at det er gratis at bruge Dankortet i fysiske butikker.
Men nogen steder har gebyret sneget sig ind ad bagvejen.
Myndighederne må hvert år tage fat i enkelte små kiosker og mindre caféer, som tager sig ekstra betalt, når kunderne vil få regningen ud af verden med hjælp fra dankortet.
Det kan for eksempel være med et lille info-skilt i baren, hvor der står:
"Gebyr på dankort - 1 % af beløbet".
Ritzau Fokus har talt med indehaveren af en café, som for nogle måneder siden indførte et gebyr i denne størrelsesorden.
Caféejeren, som ønsker at være anonym, oplyser, at gebyret er indført, fordi det koster 15-20.000 kroner om året at have en betalingsterminal. Den regning ser caféen sig nu nødsaget til at sende videre til forbrugerne.
Vicedirektør Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet Tænk slår fast med syvtommersøm, at gebyr på dankort er "helt ulovligt".
Samtidig bekræfter han dog, at det forekommer.
- Vi hører om det af og til, men anser det indtil videre ikke for at være et stort problem. Vores fornemmelse er, at fænomenet mest florerer steder, hvor der er et ønske om at modtage betaling i kontanter, fordi de er nemmere at styre uden om skattevæsenet, siger Vagn Jelsøe.
Ulovlige betalingskortgebyrer er heller ikke et problem, der fylder mange meter ringbind på hylderne i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som er tilsynsmyndigheden på området.
Kontorchef Martin Nyvang fortæller, at styrelsen hvert år udsender 10-15 såkaldte varslinger til virksomheder, som enten har for høje gebyrer på online handel med betalingskort eller lægger et gebyr på for eksempel dankorttransaktioner i fysiske butikker.
Langt de fleste retter ind, når de får dette vink med en vognstang.
Når sagerne overhovedet kommer til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens kendskab skyldes det, at forbrugerne selv retter henvendelse til styrelsen.
Indtil for nogle år siden skulle man udfylde en online formular for at anmelde et ulovligt gebyr.
I dag er det nok at sende en helt almindelig mail.
- Send en mail til os, meget gerne med vedlagt dokumentation i form af en regning eller dankortkvittering. Så tager vi kontakt til det pågældende sted, siger Martin Nyvang.
[factbox]