Femern-lov stemt igennem Folketinget
Folketinget vedtager anlægsloven om Femern-forbindelsen, men byggeriet venter stadig på endeligt grønt lys.
Transportminister Magnus Heunicke mener, at vedtagelsen i Folketinget er historisk.
Transportminister Magnus Heunicke mener, at vedtagelsen i Folketinget er historisk. Foto: OLE FREDERIKSEN/POLFOTO


Diskussionen om Femern-forbindelsen forlader Folketinget - for nu. Det sker, efter at regeringen med støtte fra Venstre, Dansk Folkeparti, SF, Liberal Alliance og Konservative vedtager anlægsloven om Femern-forbindelsen.

I lovteksten står dog, at den endelige godkendelse ligger hos den forligskreds af partier, der til efteråret skal have afklaret flere usikkerheder om økonomien, før partierne vil give sit endelige grønne lys.

Alligevel mener transportminister Magnus Heunicke (S), at vedtagelsen i Folketinget er historisk. Han henviser til de ophedede diskussioner i Folketinget ved tidligere beslutninger om store broprojekter.

- Hold op, hvor var det godt, at et flertal i Folketinget vedtog at bygge Storebælt. Hold op, hvor var det godt, at et flertal i Folketinget vedtog at bygge Øresundsforbindelsen, siger Magnus Heunicke tirsdag fra Folketingets talerstol.

- Det her er en af de dage, hvor Danmark skriver sig ind i historien som et land med store bro- og tunnelbyggerier.

Det eneste parti, der talte imod, var Enhedslisten, hvor transportordfører Henning Hyllested undrer sig over, at ingen nabolande vil være med til at betale for projektet.

- Tyskland ville ikke bidrage, så vi står alene. Så vi står alene for at skabe transitforbindelse mellem Sverige og Norge til resten af Europa, siger han.

- Prisen er steget med 9 milliarder kroner - 22 procent - og vi hænger alene på det i Danmark. Jeg mener, at man lige skal tænke igennem, om man nu vil føre den beslutning igennem. Jeg har spurgt, hvor er smertegrænsen?

Derudover kritiserer Henning Hyllested, at Danmark og Tyskland ikke kun forbindes af to togspor, men også af en firesporet motorvej. Motorvejen vil føre en stor mængde erhvervstrafik gennem Danmark, mener han.

- Vi betaler alene for en masse erhvervstrafik ned gennem Sjælland og over Lolland-Falster, siger Henning Hyllested.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.