KAOS MED KÆRESTEPENGE
Fejl i din kontanthjælpssag? Så husk at læse ugeavisen
Aabenraa fandt fejl i 131 sager om kærestepenge. Men i stedet for at skrive direkte til folk, indrykkede kommunen annonce i avisen, som folk selv skulle opdage og så klage.
Aabenraa kommune fandt fejl i 149 sager, hvor arbejdsløse er blevet sat ned i kontanthjælp, fordi deres kærester skulle forsørge dem. Men kontaktede kun de 18.
Aabenraa kommune fandt fejl i 149 sager, hvor arbejdsløse er blevet sat ned i kontanthjælp, fordi deres kærester skulle forsørge dem. Men kontaktede kun de 18. Jeanne Kornum


Det er med at holde øje med lokalavisen, hvis man bor i Aabenraa Kommune.

Kommunen fandt fejl i 149 sager, hvor arbejdsløse er blevet sat ned i kontanthjælp, fordi deres kærester skulle forsørge dem.

Men kommunen kontaktede kun de 18 af dem, som fik efterbetalt en halv million på grund af fejlene.

I de sidste 131 sager besluttede kommunen, at de selv skal klage for at få sagerne undersøgt.

I stedet for at skrive direkte til dem, valgte kommunen i marts at skrive en opfordring i lokalavisen og på kommunens hjemmeside blandt meddelelser om babysvømning og nye vejnavne i kolonihaverne.

Annoncerne har kun givet 13 henvendelser, hvoraf de to faktisk allerede var i bunken, der ville få penge tilbage.

"Får ikke nødvendigvis penge udbetalt"

Jobcenterchef Henrik Kærgaard ønsker ikke nærmere at uddybe, hvorfor det ikke var nemmere og billigere at sende brev direkte til de 131 berørte borgere.

- Det gør vi, fordi det er den måde, vi har valgt det, siger Henrik Kærgaard.

Der har været stor tvivl i kommunerne om, hvilke fejl, der var så graverende, at borgerne skal have tilbagebetalt de penge, de er trukket i kontanthjælp.

I de 131 sager er der særlige forhold, der gør, at Aabenraa Kommune ikke selv er helt sikre på, hvad der skal gøres.

- Det er ikke fordi, vi mener, de har krav på noget, så de får ikke nødvendigvis penge udbetalt, hvis de klager. Men hvis de klager, får de Ankestyrelsens vurdering, siger han.

Ankestyrelsens opgave er at vurdere klagesager fra kommunerne. Der er op til ni måneders ventetid på at få svar på sin klage.

Men kommunen skal træffe nye afgørelser i sagerne, hvis der er sket fejl, siger Nina Von Hielmcrone, lektor i socialret ved Aalborg Universitet.

- Kommunen skal kunne afgøre den slags sager. Hvis der er brug fra flere oplysninger i sagerne, må de skrive til borgerne og spørge. Ellers må kommunen træffe en afgørelse. Det andet er noget pjat, siger Nina Von Hielmkrone.

Hun mener ikke, at det er godt nok at annoncere efter folk, der vil klage, når kommunen har erkendt, der er sket fejl.

Særligt ikke, når der er tale om en overkommelig mængde borgere, som kommunen uden problemer kan skrive til.

- Den vej duer ikke, siger Nina Von Hielmcrone.

Læs også: Se annoncen: Kan du finde efterlysning af 131 borgere?

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.