Firmafest på statens regning
Fed AMU-fidus: Tjente 1,4 mio. på at køre kursister i bus
Storkøreskolen TUC Dekra kørte kursister i pendulfart mellem Ishøj og et køreteknisk anlæg på Fyn. Nu forlanger myndighederne, at de betaler millionstøtte tilbage.
Køreskolen TUC Dekra har på får år placeret sig som den største private modtager af støtte til AMU-kurser. Alene i 2012 modtog køreskolen omkring 100 millioner kroner i tilskud. TUC har samtidig rekord i sager, hvor tilskud skal betales tilbage, fordi de har brudt reglerne.
Køreskolen TUC Dekra har på får år placeret sig som den største private modtager af støtte til AMU-kurser. Alene i 2012 modtog køreskolen omkring 100 millioner kroner i tilskud. TUC har samtidig rekord i sager, hvor tilskud skal betales tilbage, fordi de har brudt reglerne. FOTO: Søren Elkrog Friis


En af Danmarks største private udbydere af AMU-kurser har høstet offentligt tilskud til efteruddannelse, selv om en stor del af 'undervisningen' i virkeligheden bestod i at køre bus mellem Ishøj og et køreteknisk anlæg på Fyn.

Storkøreskolen TUC Dekra skal nu betale næsten 1,4 millioner kroner tilbage, som de har indhentet i tilskud til køretekniske kurser.

Det fremgår af en afgørelse fra Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen, som Avisen.dk har fået aktindsigt i.

- De har kort og godt anvendt transporttid som undervisningstid, som de har modtaget tilskud for, og det går ikke, siger chefkonsulent Michael Østergaard fra styrelsen, der skal forhindre misbrug af offentlige kursusmillioner.

Kursister: Vi blev ikke undervist

Sagen handler om et køreteknisk kursus i maj 2014 med en normeret varighed på 7,4 timer.

Den private køreskole blev altså betalt for at undervise teoretisk og praktisk i køreteknik i 7,4 timer.

Men i omkring tre timer af den tid blev kursisterne kørt frem og tilbage i bus mellem Sjælland og det køretekniske anlæg i Ørbæk på Fyn, som TUC Dekra ejer.

LÆS OGSÅ: Svindlede for fem millioner på glatbanen

Ifølge køreskolen foregik der undervisning undervejs i bussen. Men det passer ikke, har to kursister oplyst til Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen.

- Og der er det altså ikke nok, at chaufføren svarer på et par spørgsmål undervejs, det er ikke undervisning, siger Michael Østergaard.

Køreskole med rekord i fup-sager

AMU-systemet var indtil for få år siden plaget af omfattende misbrug, som kulminerede med skarp kritik fra Rigsrevisionen og næser til ministre, der havde sovet i timen.

LÆS OGSÅ: Rigsrevisionen: Få styr på AMU-snyd nu Antorini

Køreskolen TUC blev dengang afsløret i en stribe grove fup-numre, og har rekord i sager om uberettiget tilskud, hvor myndighederne har forlangt kursuskroner tilbage.

LÆS OGSÅ: Privat køreskole høster 100 mio. i AMU-tilskud

Myndighederne har siden holdt ekstra godt øje med den private køreskole.

- Vi har haft TUC under skærpet tilsyn i en periode, og det skyldes blandt andet deres historik, siger Michael Østergaard fra Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen.

Tilsynsag ærgrer TUC

I den aktuelle sag forsvarer TUC Dekra sig med, at alle AMU-udbydere, som udbyder køretekniske kurser, har en tilsvarende udfordring med at få fragtet kursister ud til et køreteknisk anlæg.

Seks andre kursus-udbydere oplyser dog samstemmende til myndighederne, at kursister selv møder op på det køretekniske anlæg til den tid, hvor undervisningen starter.

Avisen.dk har henvendt sig til TUC Dekra for en kommentar, men her henviser administrerende direktør Peter Laursen til firmaets hjemmeside.

- Vi er naturligvis ærgerlige over, at have fået en tilsynssag – hvor vi har fejlet i forhold til AMU-kravene, skriver køreskolen.

TUC Dekra understreger, at de betaler hele tilskuddet tilbage og omgående har ændret praksis, så de ikke længere indhenter støttekroner i strid med reglerne.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.