FDM: VW-snyd kommer ikke til at ændre på grøn afgift
Volkswagens snyd i miljøtests vil ikke betyde, at danskere skal betale mere i grøn afgift, vurderer FDM.
Volkswagen-skandalen kommer ikke til at have indflydelse på grøn ejerafgift.
Volkswagen-skandalen kommer ikke til at have indflydelse på grøn ejerafgift. Foto: Michael Probst/AP


De 91.000 danske Volkswagen-biler, som kan være berørt af den tyske gigants forsøg på at sløre bilernes reelle forureningsniveau, kommer ikke til at betale mere i grøn ejerafgift.

Det vurderer De Forenede Danske Motorejere (FDM).

- Hvis det skulle få indflydelse på danske ejerafgifter, så er det fordi, EU skulle tilbagekalde typegodkendelsen. Og sandsynligheden for at det sker, er meget lille, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.

Volkswagen har sløret den reelle udledning af NOx-gasser (kvælstof), og det har derfor i første omgang ikke noget at gøre med, hvor langt bilerne kører på literen.

Og det er sidstnævnte som afgør, hvor høj en afgift man skal betale.

Derfor er det kun, hvis det viser sig, at NOx-udledningen har en indflydelse på, hvor langt bilen kører på literen, at det er muligt at regulere på afgiften.

Men selv i det tilfælde vurderer Torben Lund Kudsk, at det er usandsynligt, at EU vil tilbagekalde typegodkendelsen.

- Hvorfor skulle de gøre det? Folkevogn har lagt sig ned og sagt, at de samarbejder fuldt ud, og arbejder i døgndrift for at finde en løsning. Så der er ikke nogen logik i at gå ud og annullere typegodkendelsen, siger han og fortsætter:

- Deres formål er, at bilerne opfylder reglerne, og det er det, Folkevogn nu lægger sig i selen for at få fundet en løsning på.

Hos Skatteministeriet oplyser man, at man ikke ønsker at kommentere sagen nærmere, før det er blevet helt klarlagt, om danske biler er berørt af den omfattende snyd.

Verden over har 11 millioner dieselbiler fra VW haft et computerprogram installeret, som skulle sløre bilernes reelle forureningsniveau, når der blev udført test af bilerne.

Det drejer sig både om privatbiler og erhvervsbiler, og det er anslået, at 58 procent er fra Volkswagen, 16 procent er fra Audi, 18 procent er Skodas biler, og otte procent er Seats.

Volkswagen Danmark kan endnu ikke oplyse nærmere, hvordan situationen ser ud for de danske Volkswagen-biler.

- Op mod 91.000 danske biler er berørt af det her. Vi ved ikke, om softwaren ligger aktivt eller inaktivt i bilerne, og fabrikken har ikke en løsning endnu, siger VW's danske pressechef Søs Ilum.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.