Med car2go's lancering af et nyt delebilskoncept går København en ny tid i møde, hvad angår personlig transport. Det er både FDM, der repræsenterer de danske bilejere, og Dansk Taxi Råd enige om. Men hvem det er, der vælger de små biler til, og hvad de vælger fra, er en helt anden snak.
- Det her handler jo kun om København og Frederiksberg, og det er situationer, hvor man ville tage en taxa, at car2go kommer ind i billedet. Konceptet er mest af alt en taxa uden chauffør, så det er dem, de kommer til at ligge og konkurrere med, siger Allan Skytte, der er forbrugerøkonom hos FDM til Newspaq.
Den vurdering ligger dog langt fra den verden, som de ser hos Dansk Taxi Råd. Her ser man nærmere det direkte modsatte. At de små delebiler kommer frem i verden på bilejernes bekostning.
- Jeg synes, vi skal se tiden an og kigge nærmere på den målgruppe car2go rent faktisk har. Sådan som vi ser det, er målgruppen i virkeligheden dem, som Allan Skytte ikke nævner, nemlig bilejerne, siger direktør for Dansk Taxi Råd, Trine Wollenberg til Newspaq.
Ifølge car2go's danske location manager, Anders Kragelund, er en af målsætningerne hos dem at få flere biler væk vej fra vejene. De tror, at antallet af personbiler vil falde i takt med, at flere bruger car2go. Allerede nu har car2go over 11.500 biler fordelt verden over.
- Vores erfaring er, at cirka fire brugere sælger deres bil, for hver car2go, vi indsætter, lyder det fra Anders Kragelund.
Men den udmelding bærer ikke meget vægt hos FDM.
- Det kommer jo an på, hvilke biler der er tale om. Det er jo ikke sandsynligt, hvis vi taler om biler, der bliver brugt til at køre til og fra arbejde hver dag. Car2go appellerer jo til folk, der bor i København, og som kun kører rundt i byen. Så de tal må stå for egen regning, siger Allan Skytte.
Hos Dansk Taxi Råd kigger man mod de andre storbyer i Europa, hvor delebilskonceptet har haft længere tid til at få en brugerbase.
- Det er et produkt, der blandt andet fungerer glimrende i Berlin. Der tyder det ikke på, at det er taxikunderne, der bruger car2go. Så vi ser dem ikke som en konkurrent eller en trussel mod taxikulturen. Der vil altid være steder, hvor kunden skal hen, hvor det kan være svært at komme af med sin bil, eller sin car2go, siger Trine Wollenberg.
Car2go lancerede i går 200 af deres biler i København. Ifølge Anders Kragelunds tal vil det betyde, at 800 bilejere vil skille sig af med deres bil.
Newspaq