FC Midtjylland kan veksle mål til millioner
Sejren over Manchester United kan blive guld værd for FC Midtjylland. Både i rede penge og i brandværdi.
Paul Onuachu fra FC Midtjylland har scoret til 2-1 og jubler sammen med Pione Sisto, Manchester United, da Manchester United torsdag aften spillede Europa League kamp mod FCM i Herning. (Gregers Tycho/POLFOTO)
Paul Onuachu fra FC Midtjylland har scoret til 2-1 og jubler sammen med Pione Sisto, Manchester United, da Manchester United torsdag aften spillede Europa League kamp mod FCM i Herning. (Gregers Tycho/POLFOTO) Foto: Gregers Tycho/Polfoto


Da FC Midtjyllands fodboldspillere torsdag aften kunne juble over at have slået det engelske storhold Manchester United, kunne klubbens regnedrenge samtidig glæde sig over, at excel-arkene kommer til at se pænere ud.

Det fortæller fodboldøkonom ved Deloitte Jesper Jørgensen. Med sejren er FC Midtjylland inden for rækkevidde af en ottendedelsfinale i Europa League med tilhørende præmieindtægter.

- Indtil nu har klubben fået omkring 30 millioner kroner ind i præmie- og tv-indtægter fra Europa League. Dertil kommer tilskuerindtægterne. Går holdet videre, så kommer der 750.000 euro oven i for en ottendedelsfinale og endnu mere i senere runder.

- Det fylder meget i sådan en økonomi. Både for Esbjerg og AaB var det kærkomne penge, der faldt på et tørt sted. Og det er det også for FC Midtjylland, siger Jesper Jørgensen.

Klubben omsatte i året, der sluttede med juni 2015, for 94,5 millioner kroner og måtte notere et voldsomt underskud på 64,7 millioner kroner. Britiske Matthew Benham skød dog penge i klubben, da han købte aktiemajoriteten.

Ud over de rede penge giver sejren omtale og ikke mindst øger den værdien af spillere som Pione Sisto og Paul Onuachu. Den værdi må FC Midtjylland dog vente på at kunne skrive i regnearkene.

- De største profiler lægger til deres værdi på sådan en aften. Det er helt sikkert.

- Men regnskabsmæssigt må man ikke indtægtsføre den værdi. Værdien af en spiller kan først indregnes, når han bliver solgt. Ellers er værdien det, man har givet for ham. Det samme gælder for brandet, siger Jesper Jørgensen.

Både spillerværdier og brand er dog afgørende for værdien af en fodboldklub, og værdien kan måles på andet end rede penge.

- Brandet får værdi på det sportslige, hvor det bliver lettere at tiltrække gode spillere. Og det får værdi, når man skal gøre sig til over for sponsorerne. Men man kan ikke tage værdien på forskud, siger fodboldøkonom Jesper Jørgensen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.