Faste balder: Her er de mest effektive øvelser
Vil du gerne have smukt formede og faste balder, så er forskere kommet frem til to øvelser, der er de mest effektive til netop at styrke og forme dine balder. Se de to øvelser her.
Ved den rette træning kan du få balder af stål. Næsten da.
Ved den rette træning kan du få balder af stål. Næsten da. Colourbox


Mange kvinder knokler løs i fitnesscentre for at opnå en perfekt tonet krop. Og for mange er der særligt et fokusområde, og det er deres balder. Smukt formede og stærke, faste balder er et mål for mange.

Og det er da også muligt med målrettet træning at nå det ønskede resultat.

’Du kan helt sikkert påvirke din baldemusklers styrke og form ved at træne din muskulatur, og dette gælder i særdeleshed den store baldemuskel, der på latin kaldes m. gluteus maximus,’ forklarer SØNDAGs sundhedsekspert Hanna Tómasdóttir, der er fysioterapeut.

Faktisk har forskere fra det amerikanske ACE (American Council on Exercise) foretaget en undersøgelse for at finde de mest effektive øvelser med henblik på netop at aktivere og styrke baldemusklerne.

Få pæne lår og balder med denne øvelse. Se den på Søndag.dk.

To øvelser til dine balder

I undersøgelsen kommer forskerne ind på, at for at styrke og derved forme baldemusklerne bør der fokuseres på den største og mest vigtige baldemuskel, netop m. gluteus maximus.

To øvelser fra undersøgelsen bliver fremhævet som de mest effektive til faste balder, den ene øvelse er squat.

Er du i tvivl om, hvordan du laver en squat? Se på Søndag.dk, hvordan du gør

Den anden øvelse, der kan give dig faste balder, som ACE-forskerne har fundet frem til, hedder quadruped hip extension. Øvelsen, som på dansk kunne få det lidt pudsige navn ’knæfirestående benløft med bøjet knæ’ er et rigtig godt bud på en effektiv øvelse til os, der ikke er vilde med at træne dybe squats med vægte, men som stadig gerne vil have faste balder.

Sådan laver du quadruped hip extension


1.
Start i knæfirestående - altså hvor du kommer ned på alle fire.

2. Spænd op i bækkenbund og mavemuskler, hvorefter du løfter det ene ben op, indtil låret er horisontalt med rygsøjlen, knæet holdes bøjet i ca. 90 grader, og fodsålen peger op mod loftet.

3. Sørg for, at ryggen holdes lige under øvelsen.

4. Gentag øvelsen ti gange, og lav den derefter ti gange med det modsatte ben. Lav i alt 30 gentagelser for hvert ben.

Så skulle du gerne snart få faste balder.

SØNDAGs Sundhedspanel, SØNDAG, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.