FAKTA: Sådan kan kommuner forebygge højresvingsulykker
Gode råd fra Vejdirektoratet skal mindske risikoen for ulykker i vejkryds.


En ny guide fra Vejdirektoratet giver landets kommuner råd til, hvad de kan gøre for at forhindre højresvingsulykker.

Guiden indeholder disse syv råd, som kommunerne kan følge, så sikkerheden for cyklister i vejkryds bliver forbedret.

* Chaufføren i en bil eller lastbil skal kunne se mindst 70 meter bagud.

* En tilbagetrukket stoplinje for bilister på mindst fem meter eller en såkaldt cykelboks skal gøre cyklister mere synlige for bilister.

* De sidste 30-50 meter før et kryds må der ikke være en rabat mellem cykelstien og kørebanen. Dermed får den højresvingende bedre mulighed for at se cyklister i sidespejlene, og bilisterne er mere bevidste om deres vigepligt.

* Cyklister får grønt lys før bilerne.

* Cykelstien skal stoppe 15-25 meter før krydset. På den måde kan cyklister køre frem i krydset på de højresvingende bilers venstre side.

* Lyset i krydset skal reguleres, så trafikanter, der skal ligeud, får grønt lys før den højresvingende trafik.

* Cykelstierne kan føres rundt om krydsets hjørner, så cyklisterne krydser vejen lidt forskudt i forhold til den øvrige trafik i samme kørselsretning.

Kilde: Vejdirektoratet

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.