Fra lørdag 1. november vil breve fra det offentlige kun blive sendt digitalt, medmindre man er blevet fritaget for den løsning.
* I fritagelsesbekendtgørelsen er oplistet otte kriterier. Opfylder man et af disse, kan man anmode om fortsat at modtage brev pr. post fra det offentlige efter 1. november.
* Man kan anmode om fritagelse ved at møde op hos den kommune, man bor i. Er man ikke selv i stand til at anmode, kan det gøres af eksempel en pårørende eller plejepersonale.
* Man er ikke forpligtet til at oplyse, hvilket af kriterierne man mener at opfylde.
* Man kan fritages, hvis man har en kognitiv eller fysisk funktionsnedsættelse, som forhindrer brugen af digital post.
* Personer, der ikke har adgang til at bruge en computer i deres hjem eller opholdssted eller bor i et område, hvor der ikke kan etableres en internetforbindelse med en downloadhastighed på 512 kilobit per sekund, kan også undtages.
* Det samme gælder personer, der står opført som udrejst af Danmark eller uden fast bopæl i cpr-registret, som på grund af praktiske vanskeligheder ikke kan anskaffe sig NemID, eller som ikke behersker dansk i tilstrækkelig grad.
* Det forventes, at 20 procent af danskerne bliver fritaget for at modtage post fra det offentlige digitalt.
Kilde: Digitaliseringsstyrelsen
/ritzau/