FAKTA: Læs her om regler for ophugning af skibe
Der er lang vej til fælles globale regler for ophugning af gamle udtjente skibe.
Der er lang vej til, at nye globale regler får bugt med ophugning af skibe under kummerlige forhold.
Arkivfoto: AP - Ajit Solanki
Der er lang vej til, at nye globale regler får bugt med ophugning af skibe under kummerlige forhold. Arkivfoto: AP - Ajit Solanki Foto: AJIT SOLANKI/AP


I dag gælder Basel-konventionen for ophugning af skibe. Derfor er det helt efter reglerne, at 11 danske rederier og selskaber har sendt i alt 18 skibe til ophugning i Pakistan, Indien og Bangladesh mellem 2009 og 2013, selv om det foregår under forhold, hvor der ikke er sikkerhed for hverken miljø eller arbejdere.

* Basel-konventionen forbyder eksport af farligt affald fra OECD-lande som Danmark til ikke-OECD lande som eksempelvis Indien og Kina. Men det er tilladt at sende danske skibe, der ligger i en havn i et OECD-land, til ophugning i ikke OECD-lande.

* Findes der farlige materialer om bord, kan det give rederiet problemer og i værste fald betyde, at hele det ophuggede skib principielt skal sendes retur, hvilket er praktisk umuligt.

* Siden 2006 har det været forbudt at sende skibe under dansk flag til ophugning på de berygtede strande i Indien. Langt fra alle skibe i danske rederier sejler under dansk flag.

I maj 2009 vedtog 66 lande i FN's Internationale Maritime Organisation IMO Hongkong-konventionen om sikkerheds- og miljømæssig forsvarlig ophugning af skibe.

* Siden har Danmarks Rederiforening opfordret sine medlemmer til at følge Hongkong-konventionen, selv om den ikke er juridisk gældende.

* I 2013 vedtog EU en forordning om sikkerhedsmæssig forsvarlig ophugning af skibe.

* Ifølge Miljøministeriet vil EU forordningen kunne træde i kraft i 2015 - senest 2016, Samtidig vil samtlige 29 EU-lande ratificere Hongkong-konventionen. Det kan blive spydspidsen til, at andre store flagstater og ophugger-stater som eksempelvis Indien følger efter.

* Inden Hongkong-konventionen er ratificeret af lande, hvor skibene både er registreret og lande, hvor de ophugges, vil den ikke være juridisk gældende.

* Cirka 1500 skibe sendes hvert år til ophugning. Langt de fleste skibe ophugges i dag på anlæg i Indien.

Kilde: Danmarks Rederiforening og Miljøministeriet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.