FAKTA: Hvad er digital selvbetjening?
Lægeskift og anmeldelse af flytning er nogle af de områder, som allerede blev gjort digitalt i 2012.


1. december bliver det obligatorisk at søge om alt fra boligstøtte og førtidspension til byggetilladelse og skilsmisse digitalt.

Læs her, hvad digital selvbetjening er:

* Kontakten med det offentlige overgår trin for trin til at foregå over internettet via obligatorisk digital selvbetjening og digital post.

* I 2015 skal 80 procent af borgernes kommunikation med det offentlige foregå over internettet.

* Den digitale overgang er delt op i fire såkaldte bølger. De første to bølger trådte i kraft henholdsvis 1. december 2012 og 2013.

* Her blev anmeldelse af flytning, ansøgning om indskrivning i folkeskolen og lægeskift blandt andet gjort digitalt.

* Pr. 1. december i år træder tredje bølge i kraft. Her bliver ansøgning om adoption, børnebidrag og varmetillæg blandt andet gjort digitalt.

* Den sidste bølge er planlagt til at træde i kraft i 2015 og kommer til at have fokus på beskæftigelses-, social- og integrationsområdet.

* Loven gælder som udgangspunkt for alle borgere, der kan. Men hvis en borger har svært ved at betjene sig selv digitalt, skal de offentlige myndigheder yde hjælp og vejledning.

Kilder: Digitaliseringsstyrelsen, borger.dk.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.