FAKTA: Her indholdet i den nye DSB-kontrakt
Her kan du få overblik over den nye aftale mellem DSB og staten.


Regering er tirsdag aften nået til enighed med Enhedslisten og SF om rammerne for en ny 10-årig trafikkontrakt mellem DSB og staten.

Her kan du se de væsentligste punkter i aftalen:

* DSB modtager over kontraktperioden 41,4 milliarder kroner fra staten. De første seks år ligger beløbet nogenlunde stabilt omkring 4,2-4,3 milliarder kroner, men fra 2021 falder og ender i 2024 på 3,9 milliarder kroner.

* Der skal køre flere tog, så omfanget af fjern- og regionaltogstrafikken frem til 2021 stiger med 10 procent. Samtidig skal antallet af sidepladser øges, så antallet af såkaldte "pladskilometre" stiger 25 procent.

* Definitionen af, hvornår et fjern- eller regionaltog er forsinket, ændres, så et tog fremover kun er rettidigt op til tre minutter efter planlagt afgang mod tidligere op til seks minutter.

* Kundetilfredsheden skal stige over kontraktperioden. Falder den skal DSB aflevere en redegørelse til Transportministeriet.

* Handicappede skal fremover kunne få assistance på deres togrejse, hvis de henvender sig 24 timer før afgang mod tidligere 48 timer. Grænsen ønskes hurtigst muligt sænket til 12 timer og på sigt helt ned til to timer.

* Der udbydes ikke nogen nye strækninger til private aktører.

* DSB skal i kontraktperioden påbegynde anskaffelsen af nye el-tog. De finansieres gennem statsgaranterede lån.

* Aftalen kan annulleres, hvis DSB de første fem år ikke leverer tilfredsstillende rettidighed og effektivitet.

Kilde: Transportministeriet

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.